Dave goes to Skåne toppar i England

Dave goes to Skåne toppar i England

En oborstad, svärande engelsman vid namn Dave gör succéreklam för Skåne bland britterna. Enligt en omröstning i tidningen ”Campaign”, Englands ledandetidning inom media och reklam, hamnar ”Dave goes to Skåne” på andra plats i den listning av 2009 års bästa digitalkampanjer i England. Dave slog både varumärken som Samsung, Sony Playstation och BMW.

Dave är en tecknad figur som har huvudrollen i den digitalkampanj som Visit Sweden Tourism in Skåne och Malmö Turism lanserat i England under hösten. Dave, som pratar en ”svår” londondialekt med cockneyinslag är både provokativ och humoristisk, men har helt klart nått sin målgrupp, nämligen DINKS, dvs. Double Income No Kids, en yngre generation resenärer.

- Under 2009 var trenden att  engelsmännen ville semestra hemma, säger Lena Andersson, marknadsansvarig på Tourism i Skåne, men genom vår kampanj har vi  lyckats få britterna att överväga en skåneresa istället.
Dave är ironisk i sina uttalanden om Skåne, och eftersom han befinner sig i flera vackra, skånska miljöer blir ironin ännu tydligare. Om Dave uttalar sig sarkastiskt om Skåne så förhåller det sig säkerligen tvärtom, har britterna resonerat.

- När vi scannat av olika sociala medier  har Dave dykt upp på en mängd olika bloggar och nätverk, säger Lena Andersson och hittills har flera hundratusen människor världen över upptäckt Daves framfart i Skåne. Och tittarantalet ökar hela tiden. Speciellt många inom marknadsföringsvärlden har uppmärksammat kampanjen och den allmänna uppfattningen är att den är modig och både roligt och smart genomförd, både kreativt och budskapsmässigt sett.
-Vi har absolut tankar på en fortsättning, säger Lena Andersson. Nu har vi skapat en närvaro på marknaden och en ökad kännedom om Skåne, men i nästa steg gäller det att generera bokningar. I vilken form det ska ske är ännu inte klart.
-Succékampanjen med Dave i England visar tydligt att det är på nätet resenärerna får idéer och inspiration och information om olika resmål, säger Pia Jönsson-Rajgård, VD för Skåne marknadsföringsbolag Tourism in Skåne. Vi ser det också på besökssiffrorna på Skånes egen turisthemsida www.skane.com. Statistiken för 2009 är just klar och visar på en ökning på inte mindre än 19 procent jämfört med 2008. besöksantalet var 1.190.243 eller cirka 3261 per dag

Bakgrundsfakta om Dave goes to Skåne-filmerna :
Hittills har fyra filmer lanserats. Bakgrunden är flera av Skånes vackraste miljöer med både Malmö, Ales stenar, Stenshuvud och skånska slott som bakgrund. Det finns två versioner av varje episod, en oklippt och en censurerad version. Detta för att inte alla medier godtar svordomar.
”Glue” heter den engelska reklambyrån bakom Davekampanjen och företaget som gjort animeringen är ”12foot6 ”.
Dave-filmerna kan ses, dels på Visit Swedens hemsida www.visitsweden.com/davegoestoskane, dels på Youtube www.youtube.com/swedenListningen av 2009 års bästa digitalkampanjer i England finns på den här länken. http://www.brandrepublic.com/News/969380/Campaign-Annual-2009---Top-10-digit
Campaigns
hemsida :www.campaignlive.co.uk
Daves röst görs av den kände brittisk komikern Simon Day, speciellt känd för ”Fast Show”. Dave har en egen facebooksida,  www.facebook.com/davegoestoskane, bilder på www.flickr.com/photos/smithdave158 och han twittrade på twitter.com/smitdave158 om sina upplevelser i Skåne under kampanjperioden

Mer info:

Pia Jönsson Rajgård, VD Tourism in Skåne AB

Tel. 0768-870 730

Lena Andersson, marknadsansvarig Europa

Tel.0768-87 17 35

Lena Birgersson
Tourism in Skåne AB
pressansvarig
Stortorget 9
SE-211 22 Malmö
tel.+46(0) 40 20 96 02 (kopplad till mobil)
mobile +46 (0) 707 95 86 02
lena.birgersson@skane.com
www.skane.com

Tourism in Skåne AB är Skånes officiella marknadsföringsbolag inom turism. Uppdraget är att marknadsföra Skåne för svenska och utländska turister. Bolaget är, tillsammans med Event in Skåne och Invest in Skåne, dotterbolag till Business Region Skåne som ägs till 85 procent av Region Skåne och till 15 procent av Kommunförbundet Skåne.