Danska möten blomstrar i skånsk natur

Københavns vilde baghave är temat i Skånes stora satsning som ska få danskarna att upptäcka den myriad av upplevelsemöjligheter, som ligger alldeles utanför dörren. Det gäller också mötesfronten, där man under hösten inleder en långsiktig satsning för att locka danskarna att lägga konferenser, kurser och teamwork-arrangemang i Skåne.

Danmark är en av Skånes allra viktigaste marknader, och nu är det rätt tid att ännu mer aktivt bearbeta den danska mötesmarknaden. Det är en viktig satsning, där Tourism in Skåne, tillsammans med destinationer och företagspartners, vill stärka Skånes position som mötesplats för danskarna.

- Vi vill lära känna de danska mötesplanerarna, så att vi kan matcha deras behov och önskemål med det utbud Skåne erbjuder, sägerJeanette Innala, affärsutvecklare på Tourism in Skåne, som ansvarar för de planerade aktiviteterna i Danmark.

- Vi har uppdaterat vår databas via personlig kontakt med våra danska kunder. Responsen har varit överväldigande positiv och intresset för att lära känna Skåne som mötesregion är väldigt stort.

”Wow-faktor”
På frågan vad Skåne erbjuder, som Danmark inte har, svarar Jeanette Innala:

Det unika är först och främst samspelet mellan den för danskar fantastiska svenska naturen och de många professionella och ofta idylliska mötes- och konferensanläggningarna. Vi kompletterar det fina utbudet av danska mötesplatser med något som är annorlunda men inom räckhåll; nästan hemma men ändå utomlands.

- Vid vårens och försommarens träffar med de danska mötesplanerarna har vi upplevt, att vår mångsidighet med möjlighet till spännande arrangemang har en stor ”wow-faktor”, berättar Jeanette Innala vidare.

Hon nämner som exempel mötesfaciliteterna uppe i trädkronorna på Hovdala Trädhus, en knapp timmes bilväg från Öresundsbron, det totalt fridfulla Drakamöllans Gårdshotell, som ligger mitt i sitt eget naturreservat strax söder om Kristianstad samt valsafari med RIB-båt vid Kullaberg.

- Platsen skapar mötet. Den spektakulära naturen bildar scenen som ger inspiration, avkoppling och kraft till ett succéfyllt mötesresultat. Och söker man sådana platser är Skåne ett rent paradis, säger Jeanette Innala.

Långsiktig satsning
Det grundläggande och koordinerande arbetet står Tourism in Skåne för. De enskilda kampanjerna, workshops och visningsresor, anordnas och finansieras i gemenskap med organisationens samarbetspartners, dvs destinationer, hotell, konferensanläggningar och aktivitetsarrangörer. En del av aktiviteterna i Danmark genomförs i nära samarbete med den nationella turismorganisationen Visit Swedens kontor i Köpenhamn.

- Det är viktigt att poängtera, att det som ska hända är en långsiktig satsning och inte en engångsinsats, förklarar Jeanette Innala. Hon tillägger att man under årets första del har arbetat med förberedelse och planering av höstens aktiviteter samt att startskottet gick i september med en visningsresa och workshop för inbjudna mötesplanerare.

Den 4 oktober arrangerades en workshop på Sveriges ambassad i Köpenhamn med introduktion av Henrik Krogh och presentation av ett urval av Skånes mest intressanta mötesplatser – och smakprov på den gastronomifokuserade regionens delikatesser.

500 intresserade danskar
- Det vi presenterar för de danska mötesplanerarna är först och främst våra ”pärlor”. Det är de platser som vi själva tycker om, och som vi med glädje delar med människor vi gillar. Mötesplatser, aktiviteter och det briljanta skånska köket med lokala råvaror. Mycket hjärta är lika med mycket Skåne! säger Jeanette Innala.

Slutligen kan nämnas att den svenska kronkursen fortfarande är gynnsam för danska kunder samt att man kan dra av momsen till 100% vid affärsmässiga konferenser i Sverige.

Målet för innevarande år är att 500 danska mötesplanerare ska teckna sig för att motta nyhets- och inspirationsbrev, kampanjerbjudanden från våra partners och inbjudningar att delta i visningsresor, workshops mm.

-Det målet är vi redan nära att nå, berättar Jeanette Innala.

För mer information:
Skånska besöksnäringar som är intresserade av att delta i aktiviteter är välkomna att kontakta jeanette.innala@skane.se eller per tel. 040 675 65 10. Övriga frågor är också välkomna.