Daniel Berlin gästspelar på Aquavit i NY

Daniel Berlin gästspelar på Aquavit i NY

Den 1 oktober inleds en skånsk matvecka på restaurang Aquavit i NYC för att stärka bilden av Skåne som kulinarisk destination. Daniel Berlin, som hyllas runt om i världen för sin matkonst, kommer att arbeta sida vid sida med Marcus Jernmark och hans kollegor på Aquavit.

Under namnet Savor Skåne bjuds press och utvalda turoperatörer in till ett PR-event på Aquavit på torsdagskvällen den 4/10. Gästerna bjuds på kulinariska smakprover på en mingelbuffé där de skånska råvarornas närhet till ursprunget genomsyrar smakupplevelsen.

Mat är ett viktigt inslag i reseupplevelsen, och det svenska köket väcker stort intresse internationellt. Matveckan och eventet är en del i Tourism in Skånes långsiktiga bearbetning av den amerikanska marknaden, i samarbete med Visit Sweden i USA.

Daniel Berlin har nått internationell mästarklass i White Guide, och uppmärksammats stort i internationell press, i synnerhet i UK. Hans restaurang i Skåne Tranås på Österlen är fullbokad lång tid framöver. Efter gästspelet på Aquavit kommer sannolikt även amerikansk media få upp ögonen för den unge kocken vars krog spås bli Nomas efterträdare som topprestaurang inom det Nordiska köket.

-  Det är med stor stolthet som vi lyfter fram Daniel Berlin, som med sin restaurang ute i en liten by på skånska Österlen, har nått sådan internationell status att han väcker uppmärksamhet i städernas stad New York, säger Pia Jönsson-Rajgård, VD på Tourism in Skåne.