Årets Eventskåning 2021 till Albin Ganovic och Helsingborg Pride

Under onsdagens prisutdelningsgala stod det klart att det blir Helsingborg Pride och Albin Ganovic som mottar Event in Skånes utmärkelse Årets Eventskåning 2021. Priset delas ut av Event in Skåne för enastående insatser inom eventbranschen och hyllar de eldsjälar som sätter Skåne på kartan som norra Europas ledande eventdestination. Priset för den nyinstiftade kategorin Årets Volontär gick till utbildningen YH Eventkoordinator i Landskrona som varje år förser branschen med volontärer till Skånes evenemang.

Av de över 2 200 röster som kom in från branschen och den eventintresserade allmänheten, blev det Albin Ganovic och Helsingborg Pride som tog hem titeln Årets Eventskåning 2021. Årets omröstning blev en riktig rysare och ända in på upploppet var det mycket jämnt mellan de fyra finalisterna. Trots flera hundra röster vardera fick till slut Emelie Löfmark VD för Nöjesteatern i Malmö, Per Östman från Vallåkraträffen och Nicklas Persson & Urban Johansson grundarna av Areco Malmö Padel Open gratulera kollegan Albin Ganovic till vinsten. Vinnaren tillkännagavs under onsdagens prisutdelningsgala som livesändes från Palladium i Malmö.

Albin Ganovic och Helsingborg Pride får priset utifrån motiveringen:

"Tillsammans med teamet bakom bakom Helsingborg Pride, lyckades Albin med konststycket att arrangera en hejdundrande fysisk pride-festival mitt under brinnande pandemi. Dessutom satte man Helsingborg på den nationella och internationella pride-kartan när man arrangerade årets enda fysiska parad, därtill med världsartister på scen. Albin var inte bara en inspirerande och outtröttligt entusiastisk festivalgeneral, han modererade även samtal med tunga näringslivsaktörer däribland Petter Stordalen och utmanade i att tänka nytt och tänka inkluderade i HBTQ+-frågor."

Pris för Årets Volontär 2021 gick till Eventkoordinatorutbildningen vid Yrkeshögskolan i Landskrona, en tvåårig yrkeshögskoleutbildning som utbildar projektledare och produktionsledare inom upplevelseindustrin. Motiveringen löd:

"Varje år levererar denna topputbildning unga, engagerade, hungriga, vetgiriga volontärer till Skånes evenemang där de alltid imponerar stort. Några exempel på de evenemang som de har bidragit till att lyfta är Great Swedish Beer Festival, Malmö Padel Open, Nordisk Panorama, Lund Comedy Festival, Skånes Matfestival och flertalet konserter på Skånes scener bl.a. The Tivoli i Helsingborg. Och många fler kommer det att bli!"

Event in Skåne, som är en del av Region Skånes marknads- och utvecklingskoncern Business Region Skåne, delar i år ut priset för tionde året i rad med målet att lyfta Skånes eldsjälar och hjältar inom event och möten.

- Att så många skåningar årligen engagerar sig för att för att rösta fram årets eventskåning och årets volontär belyser värdet av event och upplevelser i våra liv och uppskattningen till människorna bakom, säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne.

Vinnaren röstas fram av branschen och den eventintresserade allmänheten. Förutom äran mottar vinnaren av Årets Eventskåning en prissumma på 15 000 kr, och Årets Volontär en prissumma på 5 000 kr.

Ladda ner högupplöst bild på pristagarna nedan.

Kontaktperson:

Petra Kuritzén, kommunikationsansvarig Event in Skåne, tel: 0724-674789