200 nya miljoner sätter Skåne på världskartan

Två investeringar i hundramiljonersklassen ska locka uppskattningsvis 400 000 nya besökare till Skåne.

– Inom det här segmentet är det troligen de största investeringarna vi sett på tio år i Skåne. Effekten blir att Skåne redan nästa år kommer att förändras som besöksdestination, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

För någon vecka sedan blev det klart att norska Lund Gruppen investerar 100 miljoner kronor under tio år i Skånes Djurpark. Satsningen ska förvandla djurparken till ”Sveriges främsta attraktion i åldrarna ett till tolv år.”

Mindre känt är att Hässleholmsbaserade Gepefek Hotels investerar lika mycket i en inomhusarena för skidsporter som ska ligga i Frostavallen, knappt ett stenkast från Skånes Djurpark. Vinterarena Frostavallen 365, som den nya multiarenan ska heta, beräknas vara färdigbyggd hösten 2015. De båda anläggningarna innebär ett rejält lyft för Skåne som besöksdestination.

– Skåne erbjuder ett smörgåsbord av olika aktiviteter som tillsammans lockar många besökare. Nu får vi för första gången, inte bara en utan två högprofilerade anläggningar som kommer att sätta Skåne på turistkartan på ett helt annat sätt än idag. Detta stärker också Skånes position som en naturnära och aktiv besöksdestination och ligger helt i linje med våra långsiktiga strategier, säger Pia Jönsson Rajgård.

Attraktiv region
Just Skånes brist på profilerade anläggningar såsom Astrid Lindgrens värld, Kolmården, Gröna Lund eller Liseberg, nämner Håkon Lund, koncernchef på Lund Gruppen, som en av anledningarna till att valet föll på Skånes Djurpark när koncernen nu gör en av sina största investeringar utanför Norge.

– Skåne är en innovativ och entreprenöriell region med förhållandevis små besöksattraktioner, trots att regionen lockar väldigt mycket turister. Vi har ambitionen att vara Skandinaviens ledande aktör med fokus på unika gästupplevelser som utgår från kärnvärdena lek, lära, dela, utforska, magi och spänning. Skånes Djurpark, med sitt utmärkta läge mitt i Skåne, är en anläggning med enorm potential inom våra fokusområden, säger Håkon Lund.

Online-bokningar och paketerade erbjudanden
Lund Gruppen planerar att investera både i tillgänglighet och i själva anläggningen.

– Vi kommer att utveckla booking-lösningar som gör att man enkelt ska kunna boka och köpa sin upplevelse på Skånes Djurpark via nätet. Vi kommer också att ta fram olika paketerade lösningar tillsammans med andra aktörer i Skåne, exempelvis Tosselilla Sommarland som har samma målgrupp och intresse som vi av att skapa ett helhetserbjudande och därmed öka hela Skånes attraktionskraft som besöksdestination, säger Håkon Lund.

– Djurparken kommer också att rustas upp och utvecklas, enligt planen med en större nyhet per år. Jag vill dock poängtera att det inte kommer att uppstå någon ”ny” Skånes Djurpark. Det blir till exempel inga berg och dalbanor i parken…

– Vi kommer utveckla Skånes Djurpark med utgångspunkt från skånska traditioner, kultur, design och upplevelser. Personer som älskar Skånes Djurpark redan idag kommer att känna igen sig även 2015. Vi är måna om att utveckla djurparken tillsammans med Tourism in Skåne, besöksnäringen, besökarna och andra intressenter i Skåne. Det här är en långsiktig investering för oss i regionen. Tillsammans med befintliga aktörer vill vi aktivt vara med och profilera Skåne som en unik upplevelse för hela familjen, fortsätter Håkon Lund.

300 säsongsanställda
Lund Gruppen räknar med att en upprustad Skånes Djurpark ska locka 300 000 besökare årligen.  I projektteamet ingår bland annat Jon Coe, en välkänd profil i djurparksbranschen som designat många av världens ledande besöksattraktioner. Upp till 300 säsongsanställda och 20-30 fast anställda ska erbjudas arbete. Lund Gruppen tar över driften av Skånes Djurpark vid årsskiftet.

Locka utländska besökare
Pia Jönsson Rajgård på Tourism in Skåne är glad över att Skånes Djurpark nu fått en långsiktig lösning. Djurparken har haft några skakiga år med fallande besökssiffror och endast omkring 5000 utländska besökare.

– Ett nyöppnat och modernt Skånes Djurpark tillsammans med Vinterarenen i Frostavallen kommer att locka många besökare från Danmark, Norge, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. I framtiden även besökare från exempelvis Polen, Ryssland och Kina. Satsningen på aktiva och naturnära upplevelser ligger helt rätt i positionering av Skåne på våra prioriterade utlandsmarknader, säger Pia Jönsson Rajgård.

Snö 365 dagar
Vinterarenan har varit på gång sedan 2010, då som en del av satsningen på kasernområdet i Hässleholm. Efter olika turer är nu arenaplanerna flyttade till Frostavallen. Ansökan om bygglov lämnades in till Höörs kommun för två veckor sedan.

– Om allt faller väl ut börjar vi bygga redan i höst. Anläggningen står då färdig hösten 2015, säger Fredric Öhman, en av delägarna i Gepefek Hotels och initiativtagare till Vinterarena Frostavallen 365.

Gepefek Hotels räknar med att locka 100 000 besökare årligen till anläggningen.

– Anläggningen blir en multisnöarena med två kilometer skidspår, en liten slalombacke, pulkabacke och freeride-möjligheter för snowboardåkare. Förutom en betydligt mindre hall i Finland saknar Vinterarenan motsvarigheter i världen, säger Fredric Öhman.

Hela arenan, som mäter 150 x 80 meter ska göras klimatneutral genom innovativ kylanläggning och snöproduktion kombinerat med miljömärkt el. Anläggningen kommer att hålla öppet året runt.

Upprustat Frostavallen
Utöver de hundra miljoner som investeras i vinterarenan kommer Gepefek Hotels att lägga ytterligare 20 till 40 miljoner kronor på att bygga ut och renovera hotell- och konferensanläggningen i Frostavallen.

– Med vinterarenan samt en utbyggd och renoverad hotell- och konferensdel i Frostavallen siktar vi på att bli en attraktiv mötes- och upplevelsedestination i Skåne för såväl företag, barnfamiljer, tävlingsåkare och motionärer, säger Fredric Öhman.

Region Skåne har varit drivande i att få investeringarna på plats, särskilt i fallet med Skånes Djurpark.

– Vi är väldigt glada över att Lund Gruppen och Gepefek Hotels aktivt bidrar till att på sikt göra Skåne till en av Sveriges två mest besökta destinationer, säger Bodil Rosvall Jönsson, vd på Business Region Skåne samt näringslivschef i Region Skåne.