Skåne har stora möjligheter att utveckla fiktionsturismen

Skåne har stora möjligheter att utveckla fiktionsturismen

Turism som i någon mening påverkats av mediala upplevelser är ett växande fenomen över världen. Nya Zeeland har Sagan om ringen, Ystad har Wallander och i USA har besöksantalen i staden Forks exploderat efter böckerna och filmerna om The Twilight Saga.

Under hösten 2013 har Tourism in Skåne tittat närmare på Skånes möjligheter att utveckla fiktionsturism med potential att attrahera internationella besökare. I Skåne finns mycket inom fiktion värt att titta på, litteratur och filmer som utspelar sig här, festivaler och evenemang inom litteratur och film. Möjligheterna att utveckla turism i fotspåren av fiktion är många.

Med utgångspunkt i samtal med skånska kommuner och andra aktörer inom film/rörlig bild, TV och litteratur framkommer ett behov av och intresse för att höja kunskapen, samordna och samarbeta för att hitta fokus i frågan kring hur fiktionsturism i Skåne kan utvecklas till att bli en internationell besöksanledning.
Rapporten är en del av EU-projekt ”Utveckling av besöksnäringen”

Läs gärna hela rapporten Fiktionsturism i Skåne