Frits Meyst / WideOyster.com

​Beteendedesign och appar kan öka tryggheten i Skåne i sommar

Nudging, kommunikation och tekniska lösningar ska minska trängseln och bidra till ett säkrare beteende både i stan, på stranden och ute i naturen. Och genom kampanjen Skåne överraskar hittar besökarna till de mindre kända platserna i Skåne. I en kraftsamling mellan Tourism in Skåne och kommunerna hjälps vi åt för att Skåne ska vara en trygg destination i sommar.

Med lättnader i reserestriktionerna är vi friare att röra oss, och Skåne kommer sannolikt att få mycket besökare som fortsatt ska följa riktlinjerna för att undvika smittspridning. Ett proaktivt arbete behövs för att Skåne ska vara en trygg plats för alla som bor och vistas här.

Tourism in Skåne samlar ett paket av insatser under benämningen S P A C E (So People Avoid Crowds Effectively). Det handlar om nudging och beteendedesign för att hålla avstånd och minska trängsel, jämna ut besöksflöden och hålla rent efter sig under sitt besök. För att förebygga problem med till exempel trängsel och köbildning erbjuds kommunerna stöd genom ett nudging-kit som kan användas i arbetet för fysiska lösningar eller för att skapa kommunikation. Nudgingexperten Niklas Laninge har anlitats för föreläsning och coachning för de kommuner som har behov av det.

En annan del handlar om tekniska lösningar för restauranger, där Tourism in Skåne har utvärderat och fått bra erbjudanden för företag som vill ta del av dessa.

En tredje del i paketet är en kommunikationshandbok för kommunernas kommunikatörer, som behöver vara beredda på att svara på frågor och bemöta kritik men även att kommunicera förebyggande för att medborgarna ska känna sig trygga och välkomnande för besökare.

Tillsammans med kommunerna pågår också ett arbete kring att sammanfatta och kommunicera data gällande besökskoncentration på populära besöksmål. Planen är att genomföra något test under sommaren. Arbetet är långsiktigt och just nu i startgroparna.

Utöver dessa förebyggande insatser lanseras nu också kampanjen ”Skåne överraskar” som riktar sig till skåningarna. Syftet med kampanjen är att stötta besöksnäringen under den pågående Coronasituationen, genom att inspirera skåningarna att checka in, äta ute och konsumera lokalt. För att undvika trängsel under sommarmånaderna vill vi också uppmuntra skåningarna att sprida ut sig och upptäcka nya platser.

Ytterligare insatser är ett välkomstmeddelande som pushas ut till internationella besökare på Facebook. Budskapet är att de är välkomna och att vi i Skåne har gjort allt för att de ska ha det bra här och uppmanar dem även att visa hänsyn och följa riktlinjerna.

För frågor, välkommen att kontakta:
Sara Brynskog, BI & Kommunikationschef, Tourism in Skåne AB, sara.brynskog@skane.com, 0768-870353