Golden League i volleyboll är ett bland många arrangemang som initiativet Heja Lund! backat upp.

Var med och gör Lund ännu roligare

Har du någon idé som sätter färg på och sprider glädje i Lund så har du chansen att förverkliga den nu. Skicka in din ansökan till Initiativet Heja Lund! för evenemang som ska genomföras under 2025. Ansökningsperioden är öppen till och med den 22 september.

Initiativet Heja Lund! består av representanter för Axis Communications, Alfa Laval, Castellum, Skanska Sverige AB, Lunds universitet, Sparbanken Skåne, Sydsvenskan, Wihlborgs och Alfa Laval. Nätverkets hospitality-partner är Grand Hotel Lund. Därtill ingår representanter från Lunds kommun. Tillsammans samverkar parterna för att på olika sätt lyfta Lund och bidra till en stad som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.

– Vi vill utveckla Lund som eventstad och nu söker vi dig som vill vara med. Har du ett event du vill genomföra, kan vi hjälpa till så att det blir av, säger Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Heja Lund!

Under året som gått har Heja Lund! stöttat Golden League i volleyboll, SM i boule, FEI Driving European Championship, Lund Food Truck Party, Lunds Historiedag, Lund Comedy Festival och mycket mer. Och runt hörnet väntar Löparhöst Lund, Elithelgen, Nordiska mästerskapen i sabelfäktning, VM i minne, Run For Your Lives för att nämna några av alla de arrangemang som fått stöd.

Grundkriterierna för evenemang som kan bli aktuella för bidrag är:

• Arrangemanget ska ha en hållbar grundfinansiering för baskostnader, som till exempel lokalhyra och lön.
  • Ansökan ska avse minst 50 000 SEK. Maxtaket avgörs av styrgruppen och kan aldrig överstiga innestående medel, men ett ingående riktvärde är 250 000 SEK.
  • Stödet ska syfta till att göra evenemanget självgående över tid. Därför beviljas samma arrangemang inte stöd upprepade gånger om de inte kan påvisa utveckling i den riktningen och aldrig mer än tre gånger. Undantag kan göras om upplägget ändras avsevärt.
  • Arrangemanget ska vara ekologiskt och socialt hållbart.

Har du en idé till ett evenemang som uppfyller kriterierna ovan? Mejla oss på hejalund@visitlund.se så skickar vi dig en ansökningsblankett. Kom ihåg att deadline för ansökan är 22 september.

Per Welinder, VD Visit Lund, per.welinder@visitlund.se, 0725-19 58 77