Cirkus Trattofon bjuder på en värld av dans, akrobatik, ljudeffekter och massa annat den 16 juli. Bild: JP Bichard

Sommarlund håller fanan högt en månad till

Skånsk kadrilj, dragshow och akrobatik – mycket återstår i Sommarlund-programmet med en hel månads program kvar. Bortom de kanske mest bekanta namn och akter, så som Miriam AÏda, Sara Parkman och Damn!, väntar också mindre, men lika goda bitar.

Cirkus är på tapeten och redan nu finns det kittlande föreställningar att svepas med i. Välkommen till en värld av dans, akrobatik, ljudeffekter och tecknad rekvisita, när Cirkus Trattofon den 16 juli, rattar in rätt kanal på Dansbanan i Stadsparken.

1 augusti möts den akrobatiska duon i Gap of 42 på Domkyrkoplatsen. Här möts akrobatik och komik i en föreställning om filosofiska frågor och absurda ögonblick.

Västafrikanska rytmer eller svensk folkmusik? Storbandsdans eller allsångssång?
Man behöver inte ens välja utan kan få allt! Med musikaliska erfarenheter från Sveriges artistelit kommer ett glatt gäng till Vita scenen i Stadsparken och håller i Sommarlunds allsång, 15 juli. Ett pärlband av klassiska låtar finns redo att stämma in i, alltifrån ABBA och Tomas Ledin, till Ted Gärestad och Björn Skifs.
19 juli bjuder lundabandet Atle Big Band upp till dans hos Boklunden, med klassiska storbandspärlor i en vidunderligt vacker miljö, alldeles granne med Trollskogen i Torna Hällestad.
Dagen efter, 20 juli, kan du bege dig till Dansbanan i Stadsparken för att dansa skånsk kadrilj under ledning av Sven Midgren. Under kvällen kommer härlig folkmusik strömma ut i parken, när spelmän från hela Sverige buskspelar tillsammans.
Kaxophonic är bandet som står för det västafrikanska svänget. 2 augusti låter de musiken sjuda ut över Sankt Hans backar när de äntrar scenen på nya spelplatsen Amfin. Det utlovas glädje, kakafoni och energi!

För de små
Föreställningsturnéerna för barn fortsätter med nya akter som spelas runt om i Lund. Några föreställningar återstår av Digga med Dan, senare i juli spelas Fisken och Bintou och i augusti kommer ett gäng glada, rytmiska, men smått förvirrade typerna i Krax Krax.

Sist men inte minst
31 juli. Teatersällskapet Bland drakar och dragqueens kommer till Vita Scenen i Stadsparken med sin nya musikal – en blandning mellan glamourös dragshow, levande musik och barnteater.
5 augusti. Först Hiphop-workshop sen danstävling! Melodifestivaldansaren Louie Looselegs lär ut grundläggande steg inom hiphop. En stund senare blir det danstävling, öppen för alla stilar och åldrar! Plats: Dansbanan.
6 augusti. Litterär frågelek med musikfrågor som alla kretsar kring litteratur! Quizmästare Per Bergström håller i litteraturquiz på Dansbanan i Stadsparken.

All information som tider och platser med mera, går att finna på sommarlund.se