Lunds Volleybollklubb är en av de drivande krafterna bakom arrangemanget Elithelgen 2024. Bild: Petter Borna.

Premiär för Elithelgen: ”Ett dignande smörgåsbord”

Tolv matcher, sex idrotter, två dagar – en biljett. Så lyder upplägget när alla lundabor nu får chansen att under en och samma helg uppleva en hejdundrande idrottsfest på högsta nivå.

Det väntar en riktig idrottsfest när Lunds VK, IBK Lund, LUGI Handboll, IK EOS, Lund Giants och Lunds BK i ett unikt samarbete välkomnar alla lundabor till Elithelgen 2024.

– Det känns väldigt inspirerande att tillsammans med de andra föreningarna och idrotterna kunna bjuda lundaborna på ett dignande smörgåsbord av hemmamatcher för lundalag under Elithelgen. Vi hoppas det kan ge ringar på vattnet och ytterligare öka intresset för liveidrott där Lund har så mycket att erbjuda, säger Stefan Sjöström, klubbchef för Lunds VK och en av de drivande krafterna bakom satsningen tillsammans med Axel Nord, LUGI Handboll och Magnus Berglund, IBK Lund.

Det hela går av stapeln lördag och söndag den 28-29 september där de arrangerande föreningarna bjuder in alla att ta del av tolv olika matcher i sex olika idrotter, allt i centrala Lund med en och samma biljett. Förhoppningen är att lundaborna går man ur huse för att njuta av elitidrott i alla dess olika former. Det rör sig om volleyboll, innebandy, handboll, basket, ishockey och fotboll – sporter där staden Lund är med och tampas i de högre divisionerna.

Evenemanget backas upp av initiativet Heja Lund! som fortsätter sitt arbete med att stötta attraktiva, roliga och spännande arrangemang i Lund med omnejd.

– Vi inom initiativet Heja Lund! är mycket glada över den här satsningen. Lund är en idrottsstad och det visar Elithelgen på allra bästa sätt, säger Björn Ovander, Sparbanken Skåne.

Stefan Sjöström, klubbchef Lunds VK, stefan.sjostrom@lundsvk.se, 0705-831528
Per Welinder, VD Visit Lund, per.welinder@visitlund.se, 0725-19 58 77