Ny utställning väcker gamla karnevalsminnen

Ny utställning väcker gamla karnevalsminnen

Förhandsfrossa i karnevalsnostalgi med den nya utställningen "Karnevalen genom åren", som från och med idag finns att se på Bantorget i Lund.

Inför Lundakarnevalen har Visit Lund skapat en utställning med karnevalsaffischer från förr som nu finns att beskåda på Bantorget. Här kan du läsa om hur den 173-åriga traditionen började och uppleva den första karnevalsaffischen, som är över hundra år gammal! Kanske hittar du även en bortglömd favorit. Utställningen finns kvar ett tag efter själva karnevalshelgen.

Utställningen består av åtta planscher som bland annat visar karnevalsaffischer från 17 olika år samt några minnesvärda anekdoter. Kommer du exempelvis ihåg vilket år en vilsen Volvo hamnade fel och fick följa med karnevalståget hela varvet runt? Eller vet du vilket tema det allra första karnevalståget hade?

Men åtta planscher räcker såklart inte för att berätta hela karnevalens långa och underhållande historia. I appen Be Here Then hittar du därför en längre nostalgirunda som leder dig på en promenad längs karnevalstågets spår, där kan du upptäcka ännu fler affischer och anekdoter.

Utställningen på Bantorget är en del av Lunds kommuns satsning på att skapa kringaktiviteter på stan i samband med Lundakarnevalen.