Vid torsdagens lanseringsevent på Clemenstorget tillkännagavs att Lund blir värdstad för boule-SM 2024. Representanter från Lunds kommun, Event in Skåne och Visit Lund testade på sporten tillsammans med representanter från Svenska Bouleförbundet.

Nu är det klart att Lund blir värdstad för boule-SM 2024

En hel julivecka 2024 kommer kloten att rulla längs gångarna i Stadsparken och kvällstid vankas finalspel på centercourten på Mårtenstorget. Räkna med folkfest när närmare 2500 deltagare från hela Sverige samlas i Lund för att spela SM i boule.

Boule är en folklig sport som växer mycket, och i breda kretsar. Under ett SM finns det deltagare i åldersspannet från 6 år till över 90 år.

– Skåne är ett starkt boulefäste och från förbundets sida är vi glada att kunna arrangera SM här i Lund. Stadsparken har starka bouletraditioner och det känns väldigt spännande med ett SM mitt i stan på riktiga parkgångar. Det blir lite som att spela i Frankrike, säger Mattias Thorell, evenemangsutvecklare på Svenska Bouleförbundet.

SM-tävlingarna i Lund kommer att äga rum 14-20 juli 2024. Tävlingarna går i fem olika klasser, där den äldsta är veteranklass för 75+. Evenemanget spelas i Stadsparken med finalspel på Mårtenstorget kvällstid.

– Vi är jätteglada över att kunna välkomna Svenska Bouleförbundet till Lund för SM-tävlingar. Många har provat boule som sällskapslek, så även om man inte tävlar i sporten är man bekant med den. Det kommer också vara ett uppskattat tillskott för Lunds besöksnäring med många deltagare och besökare som fyller hotell och restauranger under en hel vecka, säger Sofia Björk, projektledare hos Visit Lund.

Boule-SM genomförs av Svenska Bouleförbundet och finansieras delvis av evenemangsstöd från Lunds kommun, då eventet är i linje med kommunens evenemangsstrategi, samt med bidrag från Event in Skåne.

– Boule-SM samlar människor mot ett gemensamt mål där man får chansen att vara del av något större. Eventet positionerar Skåne som evenemangsregion och skapar reseanledningar för många deltagare och besökare till Skåne, säger Pehr Palm, VD Event in Skåne.

Boule-SM går i år i Jönköping, den 17-23 juli, och nästa sommar i Kalmar innan det är dags för Lund att vara värdstad 2024.

Mattias Thorell, evenemangsutvecklare, Svenska Bouleförbundet
0708-78 04 29, mattias.thorell@svenskboule.se