Lär känna Lund på ett roligt och interaktivt sätt med Visit Lunds nya app!

Närmare tusen besökare har hittat till Lunds nya app

I början av sommaren lanserades appen Visit Lund, som ger besökare möjligheten att på ett roligt och interaktivt sätt upptäcka Lund genom guidade turer och quiz. Sedan lanseringen har appen redan närmare 1 000 nedladdningar, och bland de mest populära turerna finns "Lund till fots", en vandring som tar besökaren till stadens guldkorn, och "Littera-tur", ett klurigt och lärorikt quiz för barn.

Appen har utvecklats i samarbete med flera av stadens besöksmål, Lunds Domkyrka, Skissernas Museum, Kulturen, Botaniska trädgården, Vattenhallen Science Center, Historiska museet och Livets museum. För varje besöksmål finns information och i några fall även skräddarsydda turer och quiz för att lyfta fram det unika med just deras plats.

- Det känns fantastiskt att samarbeta med så många olika aktörer i Lund. Genom att samla alla besöksmål i en och samma app, förenklar vi för våra besökare samtidigt som vi stärker marknadsföringen av Lunds utbud, säger Helena Görtz på Visit Lund.

För Botaniska trädgården, där växthusen för närvarande renoveras, är appen särskilt värdefull.

- Appen ger oss en möjlighet att fortsätta erbjuda intressanta upplevelser trots att en del av trädgården är avspärrad. Det finns fortfarande så mycket att se i Botan och detta vill vi förmedla till besökarna. Fysiska guidade visningar erbjuds såklart fortfarande, men att som besökare ha alternativet att kunna gå visningar i egen takt och som inte kräver någon föranmälan är ett värdefullt komplement. På så sätt finns det något för alla, säger Sofie Persson på Botaniska trädgården.

Appen uppdateras kontinuerligt med nytt material, och det mesta av innehållet finns idag tillgängligt på svenska, engelska och danska. En interaktiv karta med GPS-funktion hjälper användarna att enkelt navigera mellan de olika besöksmålen.

För mer information kontakta:

Sofie Persson, Botaniska trädgården, 046-222 73 20
Helena Görtz, Visit Lund, 046-359 50 26