Så här såg det ut när skräckloppet Run for your lives genomfördes i Örebro.

Lund invaderas av zombies

Föreställ dig att Lund är lamslaget av ett okänt virus och satt i karantän. Odöda härjar på gator och torg. Din enda chans till överlevnad är att ta dig från "evacuationzone" till "safezone". Den 28 oktober genomförs för första gången det rysliga loppet Run for your lives i Lund. Nu är biljetterna släppta, vågar du ta dig an utmaningen?

Bröderna Erik och Gunnar Haneskog från Batalj Event besökte på tisdagen Lund i jakten på de läskigaste gatorna och gränderna. En bansträckning på 5–6 kilometer planeras genom staden som kommer att gå genom Lunds krokiga gator och ta dig genom en mängd läskiga scener och hinder. Allt kryddat med hungriga zombies och specialeffekter. Loppet har tidigare genomförts i Örebro, Göteborg och Uppsala och har lockat till sig tusentals löpare.

– Vi är väldigt glada över förfrågan från Visit Lund, och det är kul att få chansen att genomföra loppet i södra Sverige. Lund känns helt rätt och vi är extremt taggade, säger Erik Haneskog på Batalj Event.

Run for your lives genomförs av Batalj Event i samarbete med Visit Lund och med ekonomiskt stöd från Lunds kommuns evenemangspott.

– Vi ser fram emot att Lund förvandlas till en zombiestad. Loppet passar både de erfarna motionslöparna och de skräckintresserade eftersom det inte är först i mål som räknas. Tillsammans med arrangören Batalj Event ska vi skapa en riktigt läskig upplevelse, säger Åsa Jensen, projektledare på Visit Lund.

Om Run for your lives:

Bli jagad av hundratals zombies medan du springer genom en zombieapokalyptisk stad, full av hinder och zombies. Spring för dina liv och ta dig i mål med så många livband kvar som möjligt. Ett skräcklopp på ca 5–6 km Målet är att undvika att zombies tar alla dina tre liv, fastsatta i ett bälte runt midjan. Det är inte den bästa tiden som räknas, endast smartaste väg och smidigaste manöver.

Skrämmer du hellre än springer? Som zombie eller statist är du rekryterad till en unik skara lyckliga som får vara med och skådespela, skrämma och njuta av eventet på en parkettplats mitt i loppet. Uppgiften som zombie är egentligen enkel, ta livband om du får chansen och gör en bra skådespelarinsats som fruktad zombie.

Kontakt:
Åsa Jensen, 046–359 43 79, asa.jensen@visitlund.se