Trots sin mysiga atmosfär och många sevärdheter är Lund fortfarande ett oupptäckt resmål, enligt den årliga mätningen av svenskarnas resvanor och val av resmål.

Lund fortfarande helt okänt

Lund glider fortsatt under radarn och håller sig för tredje året i rad utanför topp 30 i branschorganisationens undersökning av vad svenskarna tänker på när de tänker på att resa i Sverige.

– En kanske inte helt oväntad placering, säger Per Welinder, VD för destinationsbolaget Visit Lund.

– Här i Lund finns en lång akademisk tradition av att inte förhäva sig och vi tycker nog att om folk inte fattar hur fantastiskt här är, så får de skylla sig själva. Så vi fortsätter vara en dold pärla att upptäcka bland resmålen i Sverige.

Den årliga undersökningen Resa i Sverige genomförs av föreningen SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, som låtit 7000 svenskar svara på frågor om hur de ser på sitt resande framöver. Resultatet visar att intresset för att resa i Sverige fortsatt är starkt, 8 av 10 uppger att de likt föregående år planerar för att göra en resa i Sverige under sommaren, med minst en övernattning.

Det som rankas högst i val av resmål är en bra atmosfär och att människorna i staden/på platsen har ett trevligt bemötande. 9 av 10 svenskar tycker det är viktigt att resmålet upplevs som tryggt och säkert, och ett växande antal tycker också det är viktigt att tänka klimatsmart vid resa.

För Lunds del visar den delen av undersökningen på ett högt resultat både vad gäller atmosfär, bemötande och trygghet, och med stadens uttalade hållbarhetsprofil, goda kollektivtrafik och korta promenadavstånd mellan sevärdheter finns god potential att välja Lund som klimatsmart resmål.

När det gäller besöksstatistik för Lund visar årets siffror på en bra återhämtning efter coronapandemin, det som utmärker sig särskilt är antalet besökare från Danmark, där sommarsäsongen visar på ett all time-high.

– Vi slog rekord i antal gästnätter under sommaren och det pekar på att Lund faktiskt håller på att etablera sig som sommarstad, säger Per Welinder.

– Lund är ett väldigt populärt resmål för tyskar och danskar, men när det gäller svenskarna är det uppenbart att vi har en hel del att jobba med.

Om undersökningen
I undersökningen tillfrågades 7 345 svenskar över 18 år om resvanor och attityder. Undersökningen genomfördes under perioden 13−24 september 2022 och för femte året i rad. Resa i Sverige mäter varumärkeskännedom, attityder och nöjdhet kopplat till besök i de 40 destinationer som ingår i SNDMO.

Om SNDMO
Swedish Network of Destination Management Organisations utvecklar svensk besöksnäring genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner och är en ideell icke-vinstdrivande, opolitisk organisation. Föreningen ska fungera som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter i svensk besöksnäring. Föreningen agerar även som ett gemensamt forum för kunskapsöverföring mellan organisationer för marknadsföring och destinationsutveckling. SNDMO har 40 medlemmar från Malmö i söder till Kiruna i norr.

Per Welinder, VD Visit Lund
per.welinder@visitlund.se