Krydda vintermörkret med bokmys!

Krydda vintermörkret med bokmys!

I december går Litteraturdagarna i Lund av stapeln för första gången och bjuder på programpunkter för både stora och små – från sagostunder och babycafé till författarkvällar, öppen scen och samtal om nyskriven dramatik.

Med Stadsbiblioteket och nyinvigda Stadshallen som centrum bjuds litteraturintresserade lundabor den 7–10 december på fyra dagar av aktiviteter med litterärt tema. Sammanlagt arrangeras över 40 programpunkter på närmare 20 olika platser runt om i kommunen.

Stadsbiblioteket arrangerar bland annat författarkväll med Denise Rudberg och på Skissernas studeras skrivandets process under scenprogrammet Folkets hörna, där Caroline Ringskog Ferrada-Noli medverkar.

– Lund är en stark litteraturstad. Med litteraturdagarna knyter vi samman många av de aktörer som redan finns och verkar i staden, så att de lyfter varandra och når ut till nya grupper, säger Mårthen Mirza, kulturchef i Lunds kommun.

På Månteatern bjuds det in till samtal om ny svensk dramatik och stadsdelsbiblioteken bjuder på allt från julboksprat till litteraturdag för de yngsta. I Stadshallen blir det under veckan scenprogram med författarsällskap och Lund universitets författarskola och det är också i Stadshallen som Litteraturdagarna avslutas lördagen den 10 december då där arrangeras lokal bokmässa.

– Det är mycket glädjande när vi äntligen kan hälsa allmänheten välkomna till Stadshallen igen att litteraturen får en central plats under invigningsveckorna. Lund har länge väntat på en större bokmässa och nu får vi inte bara det, utan fyra dagar med möjlighet till litterära möten och upplevelser, säger Christian Gehrmann (FNL), ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Lund.

Litteraturdagarnas program släpps i sin helhet i början av november.

För mer information:
    Kristina Wåhlin, projektledare Litteraturdagarna, Visit Lund