Sveriges handbollsdamer återvänder till Sparbanken Skåne Arena i Lund den 26 november för att mäta sina krafter mot Tyskland. Bild: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Heja Lund! backar upp landskamp i handboll, teckningskonvent och Riksspelmansstämma

Nu är det klart vilka evenemang som initiativet Heja Lund! valt att stödja ekonomiskt efter den andra utlysningen av evenemangsmedel. Valet föll på handbollslandskampen mellan Sverige-Tyskland, teckningskonventet Northern Drawing School samt Riksspelmansstämman.

Initiativet Heja Lund! beslutade under sin andra sammankomst härförleden att ge ekonomiskt stöd till ett antal spännande projekt i Lund. Den här gången rör det sig om tre evenemang som får stöd. Det handlar om handbollslandskampen mellan Sverige-Tyskland på Sparbanken Skåne Arena den 26 november, och som arrangeras av LUGI handboll.

Stöd ges också till teckningskonventet Northern Drawing Scool som är ett initiativ av ett antal konsthögskolor under ledning av Samuel Nyholm, professor i teckning vid Bremens konsthögskola. Teckningskonventet pågår 8-11 augusti med Skissernas museum som bas.

Även Riksspelmansstämman, som pågår den 17-23 juli, får stöd. Skånes Spelmansförbund håller i arrangemanget som beräknas locka runt 1 000 besökare till Lund.

– Heja Lund fortsätter stötta en stor bredd av verksamheter. Extra roligt tycker jag det är att Lund nu blir värdstad för handbollslandskampen mellan Sverige och Tyskland i november, säger Anders Almgren (s), kommunstyrelsens ordförande i Lund och tillika ordförande i Heja Lund!, efter initiativets senaste utlysning av evenemangsmedel.

Under hösten kommer Heja Lund! att göra en ny utlysning av ekonomiskt stöd för arrangemang under 2024.

# # # #

Initiativet Heja Lund! består av representanter för Axis Communications, Castellum, Skanska Sverige AB, Lunds universitet, Sparbanken Skåne, Sydsvenskan och Wihlborgs. Hospitality partner är Grand Hotel Lund. Därtill ingår representanter från Lunds kommun.

Genom ett nära samarbete mellan kommun, universitet och näringsliv kommer Heja Lund! att kunna fungera som en katalysator för att på olika sätt lyfta Lund. I detta syfte ger man ekonomiskt stöd till arrangemang som på olika sätt bidrar till att göra Lund attraktivt. Heja Lund! styr själv tilldelning av medel till sökande och kommer att ses fyra gånger om året för detta ändamål.

# # # #

Per Welinder, VD Visit Lund, per.welinder@visitlund.se, 0725-19 58 77