Sommarlund se till att det finns aktiviteter på hemmaplan hela sommaren. Programmet släpptes på fredagen. Från vänster kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg, Lotta Brusk och Åsa Jensen, projektledare för Sommarlund..

Äntligen är Sommarlund här!

Sabina Ddumba och The Mamas är två av dragplåstren under årets Sommarlund. Totalt bjuder Sommarlund på över 200 aktiviteter för alla åldrar och i hela kommunen. Årets program offentliggjordes på fredagen.

Det är nu tolfte året som Sommarlund arrangeras i Lund och bjuder både lundabor och besökare på härliga kulturupplevelser från 13 juni till 5 augusti. Programmet omfattar allt från musik och scenkonst till workshops, författarsamtal och prova-på-aktiviteter.

Flera dagar i veckan är det aktiviteter på Sommarlunds dansbana och sommaren bjuder också på många dansföreställningar, både för vuxna och barn.

Sabar Sabar Rekk är ett spektakulärt dans- och trumäventyr med Västafrikanska rytmer och rörelser i den Senegalesiska dansstilen Sabar. Skånes Dansteater gästspelar i Södra Sandby och Dalby.

Konserter på Vita scenen i Stadsparken blir det bland annat med Sabina Ddumba (20 juli), The Mamas (17 juni), Ida Nielsen & The Funkbots (7 juli), och Emil Jensen (30 juli).

Extra festligt blir det med Stadsdelsfest på Klostergården (15 juni) och Norra Fäladen (15 juli) som Sommarlund arrangerar tillsammans med LKF, som firar 75 år i år. Där bjuds det på hinderbana, ansiktsmålning, dans och konsert, Pidde P på Klostergården och Jelassi på Norra Fäladen.

Sommarlunds program finns att hämta på bibliotek, medborgarcenter och InfoPoints runtom i kommunen. Digitalt hittar du hela programmet via Sommarlunds hemsida.

Om Sommarlund

Sommarlund erbjuder hundratals kulturupplevelser för alla åldrar i hela Lund, hela sommaren. Nästan allt är gratis och det mesta sker utomhus på ett fyrtiotal platser i hela kommunen. Programmet omfattar allt från musik och scenkonst till workshops och prova-på-aktiviteter. Sommarlund arrangeras av Visit Lund på uppdrag av Lunds kommun. Årets Sommarlund äger rum den 13 juni – 5 augusti.

Lotta Brusk, projektledare Sommarlund
Lotta.brusk@visitlund.se