Medverkanden under Made By Lund 2023. Bildkollage.

Flerfaldiga världsmästare och älskade artister till årets Made by Lund!

Förra årets succé Made by Lund är tillbaka! 11 augusti på Stadsparkens vita scen äntrar en rad stjärnor scenen under kvällen.

Kvällens första del blir ett potpurri av hyllningar, humor och nya stjärnskott. På scen syns bland annat komikern Anna-Lena Brundin, voltigetävlande Ella Filippa Velander och flerfaldige mästaren i minne, Martin Nilsson.

Kvällen fortsätter med musik från välslipade lundaröster. Vokalbandet och kompisgänget Pros & Cons, förvandlar röster till instrument och ger publiken både eget material och covers. Sväng i kubik utlovas när lundasönerna Damn! tillsammans med gäster i form av Södra Sandbys stolthet Tingsek och stans rivigaste röst Amanda Jenssen garanterar att detta blir en kväll att minnas.

Konferencier är TV-programledaren och producenten Henrik Johnsson, även han bördig från Lund.

När? Fredag 11 augusti kl. 17.30-20.00.

Var? Vita scenen, Lunds stadspark.

Fri entré.

Kvällens medverkande och cirkatider:

Kl. 17.30 Anna-Lena Brundin, författare, komiker och skådespelerska med många järn i elden.
Kl. 17.45 Anna Laurell, boxare som vunnit både EM- och VM-guld & Ella Filippa Velander, tävlar för det svenska voltigelandslaget, nu senast i EM på Flyinge Kungsgård.
Kl. 18.00 Martin Nilsson, mattelärare på Katedralskolan och flerfaldig mästare i SM i minne.
Kl. 18.10 Mikaela Olsson, grundare och verksamhetsansvarig på dansskolan New York Dance i Lund. Har dansat sedan hon var 4 år och i vuxen ålder undervisat bl a artisten Tyra Banks. På scen tillsammans med dansare från New York Dance.
Kl. 18.20 Eskil Roos, pianist/kompositör som läser vid Musikhögskolan i Malmö. En av Lunds kommuns kulturstipendiater 2023.
Kl 18.25 Barbro Citron, operasångerska som studerat vid Det kongelige Danske Musikkonservatorium. En av Lunds kommuns kulturstipendiater 2023.
Kl. 19.40 Pros & Cons, vokalband som bildades 2005 i Lund av några vänner. Har flera album bakom sig och turnerar både i Sverige och utomlands.
Kl. 19.00 Damn!, funk-soul-rockband, med gästerna Tingsek och Amanda Jenssen. Damn! började som klubb i Malmö/Lund för 25 år sedan och har nu en rad album och turnéer bakom sig. Tingsek är sångaren, låtskrivaren och producenten från Södra Sandby som levererar svensk soul i världsklass. Musikern och låtskrivaren Amanda Jenssen, född i Lund, har tre album bakom sig, vunnit Grammispriser och samarbetat med flertalet svenska artister.

Om Made by Lund:
Made by Lund lyfter fram och hyllar artister och talanger som har sitt ursprung i eller på annat sätt är kopplade till Lund. Evenemanget arrangerades första gången i samband med Kulturnatten 2022 och har ambitionen att vara ett årligen återkommande evenemang. Made by Lund arrangeras i år av Visit Lund i samband med Sommarlund och Lunds kommun.

Sebastian Bergholtz, projektledare Visit Lund, 046-3597401, sebastian.bergholtz@visitlund.se