Kommunstyrelsens ordförande i Vansbro kommun Marcus Kock klipper bandet till Vansbros nya Biking Dalarna-område.

Så går upprustningen av Dalarnas vandrings- och cykelleder

Nu går projektet ”Investera i leder i Dalarnas landsbygd” in i slutfasen och med hjälp av de cirka tio miljoner kronor som är avsatta till arbetet med kvalitetssäkring av leder kan vi nu se konkreta resultat: Säfsen, Grönklitt och Kläppen kommer att ha nya leder klara till midsommar. Vansbro har invigt ett nytt bikingområde. Destination Sälenfjällen har nya leder både för MTB och vandring. Vildmarksleden Bjursås-Falun har fått skyltning för storytelling längs med leden och Mora har dragit om och skyltat upp nya mtb-leder. På många håll runtom i Dalarna arbetas det nu hårt för att färdigställa leder.

Arbetet med ledinfrastrukturen ska ske utifrån nationellt ramverk för vandringsleder och Biking Dalarnas krav för kvalitetssäkrade mtb-leder vilket i praktiken innebär organisering enligt ramverket kring kommunikation, upplevelse och service samt skyltning, anläggning av broar, slogbodar, rastplatser och spänger.
– Slutrapporten närmar sig nu med stormsteg och vi är stolta över hur långt många kommit. Samtidigt vill vi uppmana de aktörer som inte är färdiga med arbetet att kavla upp ärmarna, så att de inte går miste om det återstående utvecklingsbidraget, säger ansvarig projektledare Johan Engström på Visit Dalarna.

Syftet med projektet är att investeringen i den turistiska ledinfrastrukturen ska skapa kvalitetssäkrade, trygga och attraktiva vandrings-och mtb-cykelleder som möter besökares och boendes behov och förväntningar. Ledinfrastrukturen i sin tur ska ge entreprenörer en möjlighet att produktutveckla attraktiva natur-och kulturupplevelser. Investeringen blir en motor för en hållbar utveckling för lokalsamhället. Målsättningen är att Dalarna ska vara en Sverigeledande destination inom hållbar vandrings- och mtb-turism.
– Aldrig tidigare, varken bland inhemska eller internationella besökare, har intresset att besöka den svenska naturen varit större än nu, säger Johan Engström.

Projektet ”Investera i leder i Dalarnas landsbygd” har möjliggjorts med finansiering från Landsbygdsprogrammet samt medel från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Projektledare är Visit Dalarna

Projektet genomförs i samarbete med 16 partners i form av föreningar, företag och kommuner som ansvarar för drift och underhåll av leder. Dessa partners är:

Siljansnäs roddarklubb, Grövelsjön Turistförening, Destination Sälenfjällen AB, Fjätervålen AB, Grönklittsgruppen, Experience Säfsen AB, Vasaloppet, Falu kommun, Kläppen, Leksands kommun, Mora kommun, Orsa kommun, Rättviks kommun, IK Jarl Rättvik, Smedjebackens kommun, Vansbro kommun.