I Dalarna finns en mängd sommaraktiviteter från bad till guidade natur- och kulturupplevelser. På bilden, utsikt mot stranden vid Närsjö i Nås. Foto: Anna Holm, Visit Dalarna.

Så är bokningsläget i Dalarna i sommar

Förra sommarens regn ställde till det på många håll i landet och främst campingverksamhet fick det tufft. Nu kommer indikationer från besöksnäringen om ett bättre bokningsläge i Dalarna i sommar. Det kommer även indikationer från företagen om att andelen utländska besökare ökar.
Att ha det mysigt med familj, släkt och vänner ökar i status. Något som ligger väl i linje med de boenden på vackra platser som Dalarna kan erbjuda, säger Chatarina Eriksson, vd Visit Dalarna.

För många boendeanläggningar har sommaren börjat bra och de internationella gästerna ökar i andel. Framför allt är det Norden, Tyskland och Nederländerna som dominerar. En allt viktigare aspekt för företagen att ta hänsyn till är att besökarna vill att det ska vara enkelt att boka online med mobilen och vikten av att finnas tillgänglig där besökarna söker boenden och upplevelser. Paketering av upplevelser tillsammans med boende är även ett säkert kort för att attrahera den internationella besökaren.
Trendrapporter visar att upplevelsen är mer och mer i centrum, och boendeanläggningarna har allt att vinna på att samarbeta med andra aktörer för att skapa attraktiva paket och göra dessa tillgängliga via bokningsplattformar online. Det kan till exempel handla om guidade kultur- eller naturupplevelser, säger Chatarina Eriksson.

Besökarna som bokar i god tid bokar längre vistelser medan besökare som bokar nära inpå stannar kortare tid. Det är dock fortfarande en trend att boka i sista minuten, kanske främst bland de svenska besökarna som vill avvakta och se om vädret är bra innan de bokar. Intresset för så kallad svemester håller i sig och är en målgrupp som är viktig för besöksnäringen att ta vara på. Till exempel tenderar barnfamiljer och äldre samt naturintresserade att stanna i hemlandet under sommarmånaderna.
– Vi kan vara stolta över allt vi har att erbjuda här i Dalarna, det finns verkligen något för alla åldrar, väder och plånböcker. Den starkaste reseanledningen är fortfarande att åka i väg för att koppla av. Längtan efter guldkant ökar, men likaså efterfrågan på prisvärda upplevelser. Naturen finns tillgänglig överallt omkring oss, vi har mängder av boendeanläggningar och ett stort kultur- och upplevelseutbud, säger Chatarina Eriksson.