Visit Dalarna Travel Guide

Pressmeddelande -

Ny innovativ era för besöksnäringen: Visit Dalarna lanserar egen digital plattform

Med inspiration från spelindustrin har Visit Dalarna utvecklat en egen teknisk plattform som möjliggör helt nya upplevelser för besökaren. Nu ges företag inom besöksnäringen möjligheten att nyttja plattformen för att utveckla egna applikationer som ska förstärka upplevelsen av Dalarna – både före, under och efter besöket.

Som ett steg i ledet att arbeta aktivt med affärsutveckling och digitalisering satsar Visit Dalarna på innovations- och utvecklingsprojekt, vilket gynnar både besöksnäringen och framtida besökare. Genom ett nära samarbete med det Falubaserade teknikföretaget Tension, med rötter i spelindustrin, har Visit Dalarna arbetat fram en teknisk innovation som förflyttar besöksnäringen framåt i digitaliseringsprocessen.

”Vi står inför en helt ny innovativ era. I en tid när över 80 procent av bokningarna sker digitalt är detta ett genombrott för digitaliseringen av besöksnäringen. Ett generationsskifte i jämförelse med när spelindustrin utvecklades från 2D till 3D och begreppet ”Det svenska spelundret” myntades, säger Jonas Rosén”, vd Visit Dalarna.

Resultatet är en öppen teknisk plattform med unika funktioner där besöksnäringens behov och utmaningar möter spelindustrins lustfyllda sätt att levandegöra upplevelser, vilket attraherar till interaktion.

Visit Dalarna Travel Guide

För att visualisera och konkretisera vad den ny tekniska plattformen kan erbjuda pågår utveckling av Visit Dalarna Travel Guide – en app som ska möta besökarens behov av att, när som helst på dygnet och var som helst i världen, få information och inspiration om vad som finns att uppleva i Dalarna.

”Plattformen bygger på kartor i 3D och i Visit Dalarna Travel Guide kan användaren nyttja dessa kartor för att visualisera bland annat cykel- och vandringsleder genom gps-tracking och höjdkurvor. Med 360-graders filmning och fotografering är det möjligt att uppleva ett besöksmål genom att vandra genom olika rum och ta del av spännande miljöer, precis som i spelvärlden. Med VR-glasögon blir effekten och upplevelsen ännu mer realistisk”, säger Magnus Björkman, vd Tension Graphics.

Carl Larsson-gården i Sundborn är en av flera aktörer inom besöksnäringen i Dalarna som engagerats i projektet.

”Det här är jättespännande! För Carl Larsson-gården kan den nya tekniken bidra till att vi väcker nyfikenhet hos yngre målgrupper. Miljöerna, konsten och hantverket kan tillgängliggöras för fler att uppleva världen över”, säger Chia Jonsson, verksamhetschef på Carl Larsson-gården.

Visit Dalarna och Tension fortsätter att utveckla den tekniska plattformen som ger besöksnäringsföretagen möjlighet att kostnadseffektivt och med teknisk support utveckla och dela sina egna applikationer från en gemensam digital miljö.

Visit Dalarna Travel Guide finns att ladda ned där andra appar finns.

Lotta Magnusson, Chef Strategisk utveckling Visit Dalarna

010-600 29 26, lotta.magnusson@visitdalarna.se

Tension Graphics AB är ett Falubaserat bolag med cirka 30 anställda. Bolaget skapar eventapplikationer, spel och program med fokus på gamification. Tension har tidigare gjort projekt och appar för evenemang såsom Vinter-OS i Korea, Mobile World Congress i Barcelona, F1 i Bahrain och Skid-VM i Falun 2015. Bolaget är bland de främsta i världen gällande utveckling av 5G-teknik tillsammans med Ericsson. I Tensions projekt och applikationer möjliggörs bland annat 3D-miljöer, VR, realtidsuppdateringar, statistik, live streaming, interaktiva kartor med mera. För mer information, besök www.tension.se

Utvecklingsprojektet är finansierat av Region Dalarna och Europeiska regionalfonden genom Mål 2 Norra Mellansverige.

Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring med en omsättning på 7,6 miljarder. Visit Dalarna företräder regionens besöksnäring, marknadsför och säljer Dalarna som attraktivt besöksmål samt driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer. Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 800 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring Ekonomisk Förening. Bolaget har ca 50 anställda och omsätter ca 60 miljoner SEK. Huvudkontoret finns i Rättvik.

Lotta Magnusson

Chef Strategisk utveckling Frågor om analys, statistik, trender, kluster +46 (0)10-600 29 26