Visit Dalarna och Region Dalarna gemensam sak för att skapa forum där drabbade företagare företagare inom kulturella och kreativa näringar.

Gemensamt krafttag i hårt drabbad kulturnäring

Kulturen är en av de branscher som drabbats hårdast av pandemins restriktioner – vilket har tvingat företagare inom kulturella och kreativa näringar att tänka om och tänka nytt. Nu gör Visit Dalarna och Region Dalarna gemensam sak för att skapa forum där drabbade företagare kan lära och inspireras av varandra kring hur man kan förbättra läget.

En del i stödarbetet är det webinarium som anordnas onsdag 24 februari. Då har verksamma inom de kulturella och kreativa näringarna (KKN) möjlighet att ta del av goda exempel, omvärldsbevakning, marknadsföringstips och information om olika stödmöjligheter.

– Kulturen är en av de branscher som drabbats hårdast av pandemin, då gränsen vid allmänna sammankomster omöjliggjort de flesta kulturevenemang. Men det betyder inte att all kultur ställts in, utan man har ställt om och coronaanpassat, Inte minst genom streamade tjänster och begränsning vad gäller besökare. Webbinariet kan ge inspiration och styrka i en svår tid, men också en öppning till hur verksamheten kan utvecklas framöver, säger Theresia Holmstedt Jensen på Region Dalarna Kultur och bildning, som ansvarar för de kulturella och kreativa näringarna.

Programmet sänds från Magasinet i Falun och leds av Mats Omne och Caroline Rendahl, som båda är egenföretagare inom de aktuella näringarna.

– Att driva en verksamhet som Magasinet där vi inte får göra det som är själva affärsidén, att locka publik till stora arrangemang, är minst sagt utmanande. Samtidigt jobbar jag som filmproducent med många jobb inom den digitala världen. Kombinationen gör att det känns spännande att få höra hur andra aktörer har tänkt och gjort för att få det att fungera, vilka stöd som finns och hur de gör för att ta sig vidare, säger Mats Omne, filmproducent på Matiné Film & Television och ordförande i Kulturföreningen Magasinet.

– Som skådespelare och egenföretagare är det tufft precis som för många andra inom de kreativa och kulturella näringarna men jag hoppas att det ska kunna bli ett inspirerande möte där vi väcker tankar och idéer som istället får oss att blicka framåt mot ljusare tider, säger Caroline Rendahl, skådespelare och egenföretagare.

Under webinariet medverkar också ett antal aktörer och företagare, som Dalapop, Avesta Art, Amanda Bergman/Rockbonden, Folkteatern, Galleri Svarta Gran, Dalarna Digital och Kairos Future.