Dan Andersson-veckan samlar flera evenemang och upplevelser inspirerade av den välkända poeten och författaren. Alla genomförs i trakterna kring hans hemort Ludvika.

Musikal på dalavis – i fotspåren av tre svenska ikoner

Hugo Alfvén, Dan Andersson och Selma Lagerlöf. Tre ikoner som inte bara skapat svenska kulturskatter – de har även satt musikaliska spår i Dalarna. Lyssna till sång, musik och poesi på stämningsfulla utomhusscener inramade av älvens brus eller finnmarkens skogar. Här har vi samlat tre somriga dalapärlor.

1. Alfvéngården, Leksand

Besök tonsättaren och konstnären Hugo Alfvéns hem i den idylliska byn Tibble i Leksand vid Österdalälvens strand. Många anser Alfvén vara Sveriges främsta nationalromantiska tonsättare, som kompositör av klassiska sommarvisor som ”Och jungfrun hon går i ringen” och ”Uti vår hage”.

Gården är öppen för besökare sommartid och då ges även visningar i huset, där det berättas om såväl hans skapande som livet i Leksand. Verksamheten består dessutom av unika kammarmusikkonserter, nyskapande musikworkshops för barn och unga, romans-, sång- och körverksamhet och fördjupande föreläsningar.

Öppet helger från 5 – 20 juni 2021. Därefter öppet onsdag-söndag 23 juni – 15 augusti.

Se Alfvéngårdens hemsida för mer information om bokade visningar, uppdaterat sommarprogram samt program för konserter och evenemang.

Läs mer på Alfvéngårdens hemsida.

2. Dan Andersson-veckan, Ludvika

Under åtta somriga kulturdagar bubblar det i skogarna kring Ludvika. Då går Dan Andersson-veckan av stapeln med en mängd evenemang i poetens anda och fotspår. Runt om i finnmarkens kulturmiljöer bjuds det på en mängd olika evenemang, bland annat musik, poesi och öppen scen.

Veckan belyser även bygdens många kulturmiljöplatser, där besökare på egen hand kan upptäcka och göra utflykter i Dan Andersson-land. I Skattlösbergs by finns fina vandringsleder och här ligger även den omsjungna Luossastugan som är öppen för besökare sommartid.

31 juli – 7 augusti 2021.

Besök hemsidan för uppdaterat program och senaste information. Arrangörerna följer folkhälsomyndigheternas aktuella rekommendationer och varje arrangemang anpassas utifrån förutsättningarna. Alla programpunkter är bokningsbara.

Läs mer, hitta besöksmål och se Dan Andersson-veckans program.

3. Ingmarsspelen, Nås/Vansbro

Ingmarsspelen bygger på Selma Lagerlöfs roman ”Jerusalem”, som handlar om hur 37 personer från Nås socken i slutet av 1800-talet sålde allt de ägde för att utvandra till Jerusalem. Historien dramatiserades 1959 och Ingmarsspelen har sedan dess blivit en återkommande tradition som spelas på en utomhusscen alldeles vid Västerdalälvens strand i Nås, mellan Vansbro och Dala-Floda.

Sommaren 2021 kan spelen inte genomföras på grund av pandemin. Dock planeras för andra evenemang och aktiviteter i spelens anda. Den 5 juli ges exempelvis webinariet ”Nåsbor i världshändelsernas centrum”.

Själva Ingmarsspelen är inställda sommaren 2021 på grund av pandemin. Se Ingmarsspelens hemsida för senaste information om alternativa aktiviteter och evenemang.

Läs mer på Ingmarsspelens hemsida.

Tänk på att öppettider och -tillfällen kan variera under sommaren. Ofta krävs förbokning, speciellt för eventuella guidade visningar. Likaså kan förutsättningar för öppethållande och hur besöken kan genomföras påverkas av aktuella riktlinjer och rekommendationer. Stäm alltid av senaste uppdaterade information med respektive aktör vad som gäller inför besök.

Karl-Filip Myrkrans

Presskontakt Chef marknad och kommunikation Marknadsföringsfrågor