Hela Europa till Mörrum och Blekinge

Den senaste veckan har sportfiskare från sju olika länder fångat lax i Mörrumsån. Schweiz, Danmark, Tyskland, Italien, Finland, Österrike, Holland - och Sverige. Bland de som kommer från Sverige är bara två från Blekinge, en av dem är inflyttad till Mörrum från Tyskland - för fiskets skull.

Mörrumsån är ett internationellt varumärke som har en tydlig strategi att marknadsföra sig utanför landets gränser och letar hela tiden efter nya spännande marknader.

"Bland våra gäster är knappt 50% svenskar. Den produkt vi erbjuder är stor i ett internationellt perspektiv och vi har i många år arbetat fokuserat med att hitta nya marknader", säger Ola Söderdahl platschef Sveaskog Mörrums Kronolaxfiske.

Med hjälp av Visit Blekinge får man nu nya möjligheter att nå ut i världen.

”Vi är en relativt liten organisation och har helt enkelt inte möjlighet att vara överallt själva. Visit Blekinge ökar vår marknadsnärvaro och gör att vi syns på ställen som vi inte gjort annars” fortsätter Ola Söderdahl

”Att ha med sig Kronolaxfisket  i Blekingeportföljen är fantastiskt och med det stora fiskeintresset som finns i Europa är fiskevattnet i Mörrum en av Blekinges juveler och genererar och kommer att generera fler och fler nöjda gäster till hela besöksnäringen i Blekinge", säger Jens Harrysson VD på Visit Blekinge.

Foto: Ben GT Nyberg

Laxfisket i Mörrum är mycket gammalt och sedan uråldrig tid regalt (dvs. tillhört kronan). Det beskrivs första gången redan år 1231 i Valdemar II:s jordebok.

Nuvarande typ av sportfiske startade 1941. Årligen försöker 10 000 tals sportfiskare från många länder att fånga Mörrumsåns lax och havsöringar. I utställningen presenteras förutom fiskarnas och övriga djurlivet även sportfiskets historia. Här finns även möjlighet att se levande laxar och havsöringar i det 13 meter långa akvariet. Man kan också se modeller över laxen och havsöringens liv från romkorn till vuxen fisk i havet och naturtrogna avgjutningar av åns rekordfiskar. Kungsforsen och området däromkring är en sevärdhet i sig och bjuder på fina strövmöjligheter. Årligen lockar området hundratusentals turister från hela världen som vill njuta av den otroliga naturen som finns längs Mörrumsåns dalgång. Vissa tider under året har man också turen att få se när laxarna hoppar i ån.

Längs ån finns flera Naturreservat och hela ån är ett Natura 2000-område. En populär vandringsled som berättar om åns natur och kulturhistoria heter "Laxaleden". Leden är en 30 km lång kulturell vandringsled med Mörrumsån som huvudtema. Leden går mellan Hovmansbygd och Elleholm. Längs leden finns ett hundratal informationstavlor som beskriver historia och kultur längs det fiskrika och kraftfulla vattendraget. Källa: morrum.com

Visit Blekinge AB ägs av den ideella föreningen Visit Blekinge som just nu har ungefär 80 medlemmar både från det offentliga Blekinge och från näringslivet. Bolaget är ett så kallat svb-bolag, ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning, vilket innebär att om bolaget uppvisar vinst ska den investeras i verksamheten. Målet är att besöksnäringen ska fördubblas i omsättning till 4 miljarder år 2020.