Premiär för kampanj med Blekinges nya platsvarumärke

Premiär för kampanj med Blekinges nya platsvarumärke

För en vecka sedan lanserade Visit Blekinge ett nytt regionalt platsvarumärke som ska få fler att välja Blekinge, och nu är dags för premiären av den första operativa kampanjen. Den 1 juni släpps en satsning för den danska marknaden med budskapet ”BLEKINGE. Kom Nærmere.” som uppmuntrar till att utforska Blekinges skärgård och vildmark. Ett startskott för en rad nya insatser som Visit Blekinge nu gör för att anpassa verksamheten efter platsvarumärket – ett gediget arbete som inkluderat över 600 personer under det senaste året.

Den 21 maj lanserade Visit Blekinge länets nya platsvarumärke som ska få fler att besöka, flytta till och etablera sig i Blekinge. Resultatet är en marknadsposition med tillhörande kommunikations- och marknadsföringsstöd som är fritt att använda för vem som helst som vill locka hit fler invånare, medarbetare, studenter, besökare eller etableringar.

-Platsvarumärket ger oss nu en inriktning som vi kan jobba med gällande inflytt, etableringar och besök. Att vi börjar med en besöksnäringskampanj är såklart för att vi nu står inför en högsäsong för turismen. Danmark är en viktig marknad för oss och här har vi möjlighet att ta fler marknadsandelar. Vi planerar ett liknande upplägg även för sommarens nationella kampanj, säger Fredrik Jenfjord, VD på Visit Blekinge.

Fredrik menar att Visit Blekinge nu gör många olika insatser utifrån platsvarumärket som innefattat ett stort förankringsarbete under ett års tid och som involverat över 600 personer från offentlig sektor, näringsliv, akademi och föreningsliv. Att ett starkt platsvarumärke behövs är tydligt; Blekinge är en plats med bra livskvalitet, karriärmöjligheter och attraktiva livsmiljöer. Många verksamheter växer expansivt och söker nya medarbetare. Men undersökningar visar att vi är relativt okända, och att vi har stark konkurrens från andra platser. För att länet ska kunna fortsätta utvecklas och skapa tillväxt måste fler att känna till och välja Blekinge.

-Vi har tagit fram ett platsvarumärke som ska hjälpa oss att dra åt samma håll och som gör så vi får större genomslag utanför våra gränser. Samtidigt är det ett konkret stöd som förstärker de egna aktörernas varumärken. Så jobbar din verksamhet med att attrahera fler invånare, medarbetare, studenter, medlemmar, etableringar, så är platsvarumärket ett bra verktyg att nå ut, säger Lotta Johansson som är projektledare för satsningen med platsvarumärket.

Om platsvarumärket

Platsvarumärket innehåller en palett av verktyg som kan användas för kommunikations- och marknadsföringsinsatser. Här finns bla framtagna kärnvärden som summerar Blekinges styrkor och identitet liksom uttalade målgrupper inom såväl besök, potentiella invånare och etableringar. Det innehåller även ett varumärkeslöfte för vad Blekinge lovar att leverera, liksom huvudbudskapet ”BLEKINGE. Kom närmare” som kan appliceras på olika sätt beroende på avsändare och målgrupp. På www.blekinge.se finns en hel verktygslåda med information, inspirationsmaterial och konkreta mallar fritt att använda för dem som vill stärka sitt varumärke och Blekinge som helhet.

Om kampanjen
KOM NÆRMERE SOMMEREN I BLEKINGE
Lansering av marknadskampanj i Danmark med Google Performance Max
Tidsram: Start 1 juni 2024, kampanjen löper året ut
Riktad annonsering på Google, sociala medier och YouTube
Länk till kampanjens primära landningssida.

Målgrupper:
1. Aktiva individer och familjer (25–45 år) som gillar friluftsliv och äventyr.
2. Familjer med barn (30–50 år) som söker familjevänliga semestrar och aktiviteter.
3. Seniorer (55+) intresserade av kultur, historia och lättare vandringar.

Här kan du se exempel från kampanjen: