Lansering av ny värdskapsutbildning i Blekinge!

Lansering av ny värdskapsutbildning i Blekinge!

Nu lanserar vi en ny värdskapsutbildning för Blekinges besöksnäring! Denna utbildning passar både privata besöksnäringsföretag, offentlig sektor och andra verksamheter som jobbar med turism. Här får du lära dig allt från generell kunskap om värdskap till destinationskunskap om Blekinge. Vi skulle till och med våga lova att det är en nyttig utbildning för alla i Blekinge som jobbar med bemötande och värdskap över lag. Utbildningen är kostnadsfri och kräver inga licenser.

Det finns studier som visar att bemötandet är det konsumenten värderar allra högst på sin semester. Värdskap handlar om att skapa en välkomnande, serviceinriktad och minnesvärd upplevelse för besökare genom att vara lyhörd för deras behov och erbjuda hjälp och information. Det kan leda till återbesök, positiva recensioner och rekommendationer, vilket i sin tur bidrar till ökad lönsamhet för företag och verksamheter. Dessutom bidrar det till ett positivt arbetsklimat som skapar stolthet och ökad motivation bland medarbetarna. Ett tredje syfte är att utbildningen ska bidra till att öka den generella attraktionskraften till Blekinge genom att skapa ambassadörer för Blekinge och där är besöksnäringen en mycket viktigt bransch. Allt börjar med ett besök.

Utbildningen är uppbyggd med korta, fristående, digitala filmer som du kan gå igenom i lugn och ro när det passar dig och din verksamhet. Det handlar bland annat om det mänskliga mötet, det fysiska värdskapet och det digitala mötet. Du kommer få massvis med bra information om kundresan, upplevelsedesign och hållbar turism.

"Ju fler av dina medarbetare som går utbildning, desto bättre förutsättningar har ni att få ännu nöjdare besökare. Och nöjda besökare återvänder, och de sprider ordet, de ger goda recensioner. Det är därför vi också valt att göra detta till en konkret och kortfattad utbildning, utan licenser eller kostnader - så att alla har möjlighet att ta del av materialet. Varför inte ta en kort film vid dagens/veckans internmöten, eller varför inte beta av avsnitten när tempot är något lugnare?"

-Lotta Johansson, projektansvarig på Visit Blekinge.

Värdskapsutbildningen hittar du här

Värdskapsutbildningen är en delinsats i vår satsning på ett nytt platsvarumärke för Blekinge som lanserades 21 maj. Läs mer om platsvarumärket och hur du använder det här: