Studera på distans - hur gör jag?

Har du tröttnat på att sitta i ett klassrum omringad av andra människor? Trött på att följa ett fast schema och stressa över att studierna tar över hela din fritid? Om du precis svarade “ja” på dessa frågor är distansstudier något som kanske skulle passa dig utmärkt. Läs mer nedan om vad du kan studera på distans, men även hur du börjar studera på distans.

Vad kan man studera på distans?

Vissa studier kan skötas till 100% på distans, medan andra utbildningar kräver att du åtminstone ibland befinner dig bland lärare och andra studerande. I Sverige har vi en mängd goda studiemöjligheter och eftersom distansstudier blivit allt vanligare, i synnerhet efter pandemin, finns det en mängd utbildningar man kan genomföra hemifrån.

Exempel på distansstudier:

Som du kan se finns det en mängd tillgängliga möjligheter för dig som vill studera hemifrån och om du verkligen är sugen på att börja plugga kan du läsa om utbildningar på distans här.

Hur lyckas man med distansstudier

För många är det ett eget val att börja studera hemifrån, men under pandemin var många studerande så illa tvungna att plugga hemifrån oavsett om de ville det eller inte. För många kan det låta som rena drömmen att få sköta läxor och studier direkt hemma från sängen, men det krävs en hel del självdisciplin för att faktiskt få något gjort. Nedan går vi igenom några tips på hur du kommer lyckas med dina distansstudier.

Gör upp en plan för dagen

Planera din dag från början till slut. Börja med att stiga upp i god tid för att hinna göra dig i ordning samt äta frukost. Detta kommer göra att du får en bra dygnsrytm men känner du att det är jobbigt att vakna på morgonen kan du lägga in en kort promenad för att väcka både kropp och knopp.

När du piggnat och känner dig redo för att börja ta tag i allt arbete kan du börja med att skriva en to-do-lista. Har du någon inlämning att ta tag i, kanske ett online möte eller varför inte ett fika med kompisarna efter skoldagen?

Under en normal skoldag skulle du ha både raster och matpaus, så se även till att ta med det i din dagliga rutin. Här kan du se till att ha matlådor som väntar på dig i kylen, men det är minst lika viktigt med mindre mellanmål för att hålla blodsockret i schack.

Undvik mobilen och sociala medier

Detta är något som är mycket lättare sagt än gjort, i synnerhet då man studerar hemma. Men försök undvika att hela tiden ta upp mobilen eftersom ju snabbare du får skolarbete ur världen, desto snabbare kommer du kunna få din efterlängtade men förtjänta fritid.

Glöm inte vänner och skolkamrater

För många kan det sociala livet försvinna då man börjar studera på distans, vilket såklart inte är bra. Så se till att planera in träffar där du kan umgås med dina vänner och bekanta, antingen ute på stan eller online med hjälp av de många kommunikationsverktyg vi idag har tillängliga.