Skapa det bästa hemmakontoret med dessa enkla tips

Under pandemin började en stor del av världens befolkning jobba hemifrån, på gott och ont. Vissa älskar att ha friheten att jobba hemifrån, medan andra har svårt för att få något arbete gjort över huvud taget. Oavsett om du redan arbetar hemifrån eller har planer på att börja jobba hemifrån ska vi här ta och gå in på hur du kan optimera ditt hemmakontor för att få så mycket som möjligt gjort.

Tips för hemmakontoret och en lyckad arbetsdag

Alla har inte möjligheten att ha ett eget kontor i sitt hem, utan vissa är dessvärre tvungna att sitta vid matbordet eller dylikt och utföra sina arbetsuppgifter. Läs nedan för att se hur du kan fixa ditt hemmakontor, men även tips för att komma igenom arbetsdagen hemifrån.

Bestäm din arbetsyta

Som vi redan nämnde har alla inte möjligheten att ha ett skilt kontor endast för arbetsuppgifter. Dock kan det vara bra att bestämma en viss arbetsplats i huset. Trots att man befinner sig hemma ska det finnas platser så som sängen eller soffan där man ska ha chansen att slappa efter arbetsdagen.

Om du kanske drömmer om att arbeta hemifrån och sköta jobbet från soffan rekommenderar vi att du kanske bör tänka om. Visst kan du sköta några timmar eller dagar från soffan, men i det långa loppet kommer din kropp inte att bli glad.

Styr upp en arbetsrutin

De allra flesta av oss har en tendens att skjuta upp saker vi måste ta tag i, i synnerhet om man har ett flexibelt arbetsschema. Om du har svårt att få jobbet gjort eller få en start på dagen kan det vara bra att styra upp ett arbetsschema. Skapa en egen rutin där du själv lägger in valfria pauser och arbetspass så kommer din jobbdag hemifrån att gå mycket smidigare.

Håll kontakten med kollegorna

Visst kan det i början kännas skönt att varken behöva träffa eller se sina kollegor, men det är faktiskt viktigare än man kan tro att hålla jämn kontakt med de andra man arbetar med. Som tur är finns det en mängd smarta appar och funktioner som Google Meet, Teams eller Zoom. Varför inte ha en kaffepaus med de andra på “kontoret.”

Känn dig som hemma, på arbetsplatsen

Se till att skapa en arbetsmiljö som du skulle göra på en fysisk arbetsplats. Hålla allting rent och städat, kanske köp en färsk bukett blommor och varför inte tända ett ljus under de mörkare höstdagarna.

På hemmakontoret måste man även tänka på de praktiska sakerna som är en självklarhet i ett fysiskt kontor. Detta kan vara skrivare, kopieringspapper, pennor, stabil uppkoppling och så vidare. Som tur är finns det en mängd butiker som erbjuder kontorsmaterial i alla prisklasser.

Hur får jag ett distansjobb?

Det finns en mängd branscher och företag som erbjuder distansjobb, som till exempel arbete med PR eller marknadsföring, som virtuell assistent, skribent eller säljare direkt från telefonen. Om du anser att du har möjligheten och tror att du skulle jobba bättre hemifrån, är det kanske dags att ge det som förslag åt chefen? Det värsta du kan få är ett nej.