Samhället behöver fler Socialpedagoger

Samhället behöver fler Socialpedagoger

Socialpedagoger är stödpersonal som arbetar primärt inom den offentliga sektorn. Det kan vara allt ifrån att arbeta i en stödkapacitet för elever på skolor till att föra barn och vuxna med missbruksproblematik tillbaka ut i livet och samhället.

Socialpedagogik är ett arbetsområde som har människan i absolut fokus. Som en del av det Svenska sociala skyddsnätet har dem en viktig roll i att hjälpa människor i alla åldrar som på något vis har hamnat snett i livet. Genom tålamod, förståelse och riktade effektiva insatser jobbar en Socialpedagog som resurs för att hjälpa människor kunna leva självständiga liv eller ta sig ur ett drogberoende.

Socialpedagoger arbetar i hela landet och arbetsmarknaden letar just nu för fullt efter utbildade socialpedagoger som är redo att börja jobba ute i samhället. På grund av det ständiga behovet av arbetskraft är det vanligt att nyexaminerade Socialpedagoger kliver direkt in i arbetslivet efter genomförd utbildning.

Att utbilda sig till Socialpedagog

Socialpedagogik är per definition ett varierat jobb och en utbildning till socialpedagog distans gör eleverna förberedda att tackla alla möjliga olika arbetsuppgifter. I utbildningen som sträcker sig över tre terminer ingår grunderna för socialpedagogiskt arbete såväl som information om hur man praktiskt går tillväga i sitt arbete.

Det innefattar bland annat ämnen såsom etik inom socialpedagogik såväl som bemötande och samtalsmetodik, men även utbildning i förhållningssätt och effektivt bemötande.

Hur arbetar en socialpedagog?
Socialpedagogik är som namnet antyder ett oerhört socialt jobb där tålamod och kontakt med människor är av yttersta vikt. En socialpedagog kan arbeta på platser såsom skola, vårdhem eller behandlingsboenden. Man arbetar oftast efter en metodik som kallas medlevnad. Det betyder att socialpedagogen arbetar i skift på sin arbetsplats för att alltid kunna finnas nära till hands och erbjuda stöd och hjälp kontinuerligt.

För den som jobbar som stödperson på en skola kan arbetsuppgifterna vara spridda. Det kan vara allt ifrån att man arbetar specifikt med en elev som har det lite extra tufft i skolan till att socialpedagogen jobbar i nära samspel med läraren för att underlätta för mindre grupper med särskilda svårigheter.

Goda arbetsutsikter

På grund av att Socialpedagogik är en samhällstjänst behövs det alltid kvalificerade och utbildade i hela landet eftersom sociala tjänster är rikstäckande. Oavsett om individen i fråga är intresserad av att arbeta med elever i skolmiljö eller på stödboende är prognoserna för den framtida arbetsmarknaden mycket goda.

Arbetsförmedlingens statistik visar på att det kommer behövas en lång rad nya socialarbetare i allmänhet och socialpedagoger i synnerhet. Detta behov är även det rikstäckande och ger nya socialpedagoger möjlighet att göra skillnad i sitt lokalområde eller söka sig vidare till andra arbetsmöjligheter i landet.

Ett viktigt och meningsfyllt yrke

Det sociala skyddsnätet är en viktig hörnpelare i det Svenska välfärdssystemet och erbjuder ovärderliga resurser för många olika människor. Oavsett var socialpedagogen arbetar kan han eller hon vara säker på att jobbet som utförs gör reell skillnad för människor, varje dag. En vägledande hand, ett stöttande samtal och en klapp på axeln gör verklig skillnad för människor i en utsatt position.