Så hittar du det bästa webbhotellet för din hemsida

Så hittar du det bästa webbhotellet för din hemsida

Om du gärna vill öka trafiken till din hemsida krävs det att du använder dig av ett bra webbhotell. Webbhotell är tjänster som möjliggör det för privatpersoner så väl som företag att lägga upp en hemsida online. Det vill säga att webbhotellet tillhandahåller den teknik och de tjänster som behövs för att hemsidan ska kunna synas på Internet. Ett måste för hemsideägaren med andra ord.

Att hitta ett bra webbhotell för din hemsida är dock inte det enklaste. Det finns ett par olika tjänster att välja mellan vilket kan problematisera valet. Alla med sina för- respektive nackdelar. Som tur är delar vi nedan med oss av några tips för att du enklare ska hitta det bästa webbhotellet för dig och din hemsida.

Olika behov, olika webbhotell

Innan du börjar gå igenom olika webbhotell tillgängliga är det smart att faktiskt förstå vad det är du är i behov av. Du kommer märka att olika webbhotell har olika priser vilket är rätt uppenbart med tanke på vad de erbjuder. Några webbhotell är mer avancerade än andra vilket som också betyder att de är dyrare. De billigare erbjuder inte samma funktioner.

Det finns framförallt två olika typer av webbhotell, nämligen webbhotell med en delad server och de med en virtuell privat server. Detta är viktigt att känna till innan du påbörjar ditt val.

På webbhotell med en delad server lever din hemsida tillsammans med andra hemsidor på samma server. Detta är det mest prisvärda alternativet och är ett bra val om du nyligen skapat din hemsida och ännu inte har så många besökare. Det beror på att du inte behöver mycket diskutrymme eller bandbredd som hemsidor med hög trafik behöver.

På webbhotell med en privat server lever din hemsida på samma server som andra webbplatser, men i en isolerad miljö. Det innebär att du får dedikerad processorkraft, RAM och diskutrymme som andra hemsidor på den servern inte kan använda. Detta är ett mer kostsamt alternativ men det kan absolut vara värt det för mer etablerade företag som förväntar sig mycket trafik.

Leta efter webbhotell med bra tjänster, pris & support

När du påbörjar jakten efter bra webbhotell kan du starta på https://webbhotellinfo.se/. Här hittar du nämligen ett brett utbud av webbhotell på den svenska marknaden. Härifrån kan du utgå och därefter jämföra webbhotellen med varandra för att hitta fram till det alternativ som passar dig bäst. Undersök vad de har att erbjuda, vilka tjänster som finns att tillgå och prissättningen. Det är bra att leta efter webbhotell som erbjuder obegränsade abonnemang, det vill säga att du får obegränsat med ledigt utrymme, lagring och bandbredd. Gärna till ett rimligt pris.

Utöver tjänsterna och priset är det såklart fördelaktigt om kundtjänsten tillgänglig är professionell. Det förekommer tyvärr allt för ofta att webbportaler stöter på tekniska problem. Dessa problem kan såklart vara svåra att lösa själv. Då är det viktigt att det finns en serviceinriktad support att tillgå, gärna dygnets alla timmar och på ett par olika kommunikationsmedel. Supporten ska såklart vara experter inom området och gärna kunna besvara alla möjliga tänkbara frågor som uppstår.