Planera och ta ditt körkort i sommar

Planera och ta ditt körkort i sommar

Drömmer du om att kunna köra bil? Har du tänkt ta körkort men det har inte blivit av på grund av andra saker som kommit i vägen? Då är tillfället nu! Passa på att ta ditt körkort under sommaren på en trafikskola Stockholm så att du kan njuta av att kunna köra din bil snart. Men vilka steg måste man gå igenom och vad kostar det egentligen att ta körkort? Det ska vi ta reda på!

Vad kostar det att ta körkort?

En stor fråga när man ska ta körkort är: Vad kostar ett körkort? Med den frågan kan en annan också dyka upp, hur lång tid tar det?

Priset för att ta körkort beror mycket på hur du gör. Om du väljer att ta körlektioner på en körskola kommer priset utan tvekan att gå upp mycket. Men om du övningskör med en förälder eller kompis som har tillstånd att övningsköra med dig kommer priset att gå ner mycket. Det kommer också att gå snabbare om du övningskör privat. Så vad kostar det att ta körkort om du tar körlektioner med en trafikskola? Med runt 8-10 lektioner kommer priset bli cirka 10-12 tusen kronor. Detta kan jämföras med om du inte tar lektioner, då blir priset kanske runt 3-4 tusen kronor. Så det är absolut en skillnad.

Vilka steg krävs för att ta ditt körkort?

Här kommer en snabb lista med de olika steg som krävs för att kunna ta ditt efterlängtade körkort.

1. Du måste ansöka om ett körkortstillstånd

• Du kan enkelt ansöka online: På transportstyrelsens hemsida kan du ansöka om ditt tillstånd för att kunna börja övningsköra. Här ska du även bifoga ett hälsointyg och ett syntest för att kunna få ditt tillstånd.
  • Betala din ansökningsavgift: När du skickat in din ansökan måste du sen betala en avgift för att din ansökan ska behandlas.

2. Gå en introduktionsutbildning

• Kurs för både handledare och den som ska övningsköra: Om du ska övningsköra privat måste du gå en handledarkurs på en godkänd trafikskola. Du och din handledare kommer att få information och sen får ni hem ett intyg efter godkänd kurs.

3. Nu kan du börja övningsköra!

• Övningskör privat eller med en trafikskola: Du kan alltid välja att övningsköra privat med din godkända handledare som du gick kursen med eller på en trafikskola. Det är vanligt att man väljer att kombinera dessa två för att också kunna få experttips från en trafiklärare.

4. Ta en obligatorisk riskutbildning

• Riskettan: En kurs om risker i trafiken. Det kan handla om trötthet, droger och alkohol. Du kanske undrar varför du ska sitt och lyssna på det, men det är viktigt och även allmänbildande.
  • Risktvåan (halkbana): Här går du igenom en praktisk utbildning som körs på en halkbana. Där får du uppleva och hantera olika farliga situationer som kan uppstå på vägen men under säkra förhållanden.

5. Studera och ta ditt teoriprov

• Studera för ditt teoritest: Använd olika läroböcker, ta online-test och öva med appar för att förbereda dig inför teoriprovet. Trafikskolor erbjuder också teorikurser som kan vara till stor hjälp eftersom dom kan guida dig till rätt svar.
  • Boka provet och bli godkänd: Teoriprovet har 70 frågor, och 65 räknas. Du måste ha minst 52 rätt för att klara provet. det grejar du lätt!

6. Dags för ditt körprov

• Förbered dig noga: Träna länge och intensivt på de olika momenten som ingår i ditt körprov. En trafikskola kan ge dig en god uppfattning om vad som förväntas. Men du kan även klara det utan problem om du bara övningskör privat.
  • Boka och kör upp: Nu är det dags! Körprovet är en säkerhetskontroll och en körning i trafik. Du bedöms i detalj på din förmåga att köra säkert och självständigt så se till att du har övat ordentligt på skyltar och högerregeln.

7. Få ditt körkort (ÄNTLIGEN!)

• Godkänd: När du blir godkänd både på teori- och körprovet kommer du få ditt körkort hemskickat inom några dagar.
  • Ej godkänd: Om du mot all förmodan inte klarar ett av proven, ska du bara boka om och göra ett nytt tappert försök. Du kan göra om proven så många gånger som behövs, men ansträng dig mycket för varje prov kräver en ny avgift.

Varför är det viktigt att ha ett körkort?

För alla som är över 18 kommer körkortet att bli superviktigt. För alla typer av jobb, även sommarjobb, är det ofta att det krävs ett körkort. Med ett körkort kommer du känna en frihet som du inte visste fanns! Ta dig till platser helt själv och snabbare än blixten. Och när du börjar jobba kommer körkortet vara ett måste, antingen för transport till och från jobbet eller i jobbet. Så ansträng dig och lägg krut på att ha "lappen" så snabbt du kan efter att du fyllt 18. Med en trafikskola Stockholm kan du lyckas snabbare än du hade trott.