Jämför smslån direkt med Sverigekredit.se

Jämför smslån direkt med Sverigekredit.se

Ett litet lån kan vara ett effektivt sätt att få ekonomisk hjälp vid behov, men bara om lånet används på rätt sätt. Du måste se till att återbetala dina lånade pengar inom den bestämda löptiden, och vara beredd på att betala mer. För att hitta rätt lån kan du nyttja Sverigekredit.se, en svensk låneförmedlare som hjälper konsumenter att hitta de bästa SMS- och snabblånen.

Vad är ett smslån?

Smslån, många gånger även kallade snabb- eller microlån, är kortfristiga lån bestående av mindre lånebelopp. Att få smslån direkt utbetalat är det som lockar flest låntagare, då dessa lån normalt dyker upp på kontot inom bara ett par minuter från det att man ansökt om lånet.

Smslån är en sorts lån utan säkerhet, som faller in under kategorin konsumtionslån, då dessa lån inte kräver att låntagaren säkrar någon materiell tillgång för att få lånet beviljat. Lån utan säkerhet är mer otryggt i långivarens ögon, då de inte har någon säkerhet att ta från låntagaren om hen inte återbetalar lånet i tid. Detta innebär därför att lån utan säkerhet består av mindre lånebelopp, kortare återbetalningstid och högre ränta.

Jämför smslån med Sverigekredit

Eftersom det finns ett massivt utbud av lånealternativ idag kan det vara komplicerat att hitta det bästa och samtidigt billigaste lånet för ens behov. Just därför kan man dra nytta av en låneförmedlare som Sverigekredit.se. De tar nämligen hänsyn till olika faktorer som lånevillkor, räntesats, löptid och övriga avgifter när de jämför lån från olika långivare. På så sätt kan du få en översikt över de olika lånen på sajten och utefter jämförelsen bestämma dig för det lån som du tycker uppfyller dina behov och krav.

Att jämföra smslån med Sverigekredit är helt kostnadsfritt. Du kan använda tjänsten i lugn och ro utan att bekymra dig över att betala någon avgift. Du binder dig heller inte till något, inte förrän du själv skriver under ett låneavtal med långivaren.

Att tänka på innan du börjar jämföra smslån

Innan du börjar undersöka vilja lånealternativ du har är det viktigt att du har några ting i åtanke:

Vad krävs för att kvalificera sig för ett smslån?

Smslån är som sagt det samma som lån utan säkerhet. Det betyder att du inte behöver säkra ditt lån med någon materiell tillgång. Vanligtvis skriver du bara på ett lånekontrakt där du går med på att återbetala lånet. För att bli beviljad ett lån utan säkerhet kommer låntagaren vara extra noga med din kreditvärdighet. Har du dålig kreditvärdighet, eller om din skuld i förhållande till din inkomst är hög, kan du fortfarande bli beviljad ett smslån, men då kommer du få en betydligt högre ränta.

Kan du finansiera dina utgifter på andra sätt?

Smslån är högkostnadskrediter, vilket innebär att man kommer behöva betala väldigt mycket i ränta för sina lånade pengar. Det vill säga att det kan bli väldigt dyrt för dig. Innan du börjar jämföra lån är det därför viktigt att ställa dig själv frågan om du verkligen behöver ett smslån, eller om du kan finansiera dina utgifter på andra sätt.

Kan du återbetala lånet inom bestämt löptid?

Smslån ska normalt återbetalas inom 30 dagar. Har du inte rätt ekonomiska förutsättningar och vill förlänga löptiden kommer du sålunda behöva betala mer, vilket i sin tur gör att lånet blir ännu dyrare och svårare att återbetala.

Låneansökningar påverkar din kreditvärdighet negativt

Något annat du ska ha i åtanke innan du börjar jämföra lån är att låneansökningar påverkar din kreditvärdighet negativt. En dålig kreditvärdighet kan påverka dina lånemöjligheter negativt i framtiden, men det kan också förminska dina chanser att få hyresbostaden du drömmer om i och med att många hyresvärdar kikar på kreditvärdet.

Så jämför du smslån

Om du väl bestämt dig för att ansöka om ett smslån och vill börja jämföra de olika alternativen, finns det även här några faktorer att tänka på. Genom att vara införstådd i de olika faktorerna kan du mycket enklare hitta ett billigt lån med schyssta villkor.

Räntan

Räntan på smslån är betydligt högre än räntan på exempelvis bil- och huslån. Den höga räntan beror framförallt på att löptiden är så kort, men den ränta långivaren sätter baseras även på din kreditvärdighet. Räntan på smslån kommer skilja sig från långivare till långivare, vilket innebär att du kan jämföra lån från olika långivare med Sverigekredit tills du hittar det billigaste alternativet.

Lån utan UC

Om du vill slippa att din kreditvärdighet hos Upplysningscentralen (UC) tar skada på grund av en låneansökan bör du låna utan UC. Idag använder många smslångivare sig istället av alternativa kreditupplysningsföretag som Creditsafe och Bisnode.

Utbetalningstid

Olika långivare bestämmer olika utbetalningstider på sina smslån. Om du behöver snabb finansiering kan det därför vara bra att välja en långivare som erbjuder direktutbetalningar, och gärna en som erbjuder helgutbetalning.

Andra avgifter

Andra avgifter att hålla koll på är till exempel uppläggningsavgift, det vill säga hur mycket det kostar att teckna lånet. Men också om långivaren tar ut en extra kostnad om du återbetalar lånet inom satt löptid.