Handla med prisrörelser på aktiemarknaden

Handla med prisrörelser på aktiemarknaden

Det senaste året har aktiemarknaden varit minst sagt volatil och en bred nedgång har noterats på flera börser världen över. På vissa marknader har nedgången varit mer tydlig än andra. Vissa branscher har också påverkats mer negativt än andra.

Den breda nedgången beror till stor del på flera makroekonomiska faktorer som påverkat världsekonomin. Mycket tyder på att trenden fortsätter och att en lågkonjunktur är att vänta framöver. Det finns flera sätt att handla på en nedåtgående börs och vissa sätt ger möjlighet att handla med prisrörelser istället för att äga aktien direkt.

Intresset för att investera har ökat de senaste åren och allt fler väljer att placera sina pengar i olika sparformer och alternativa investeringar. De vanligaste sparformerna är aktier och fonder men det finns också andra typer av investeringar och handel som ökat i popularitet den senaste tiden.

Det finns till exempel olika finansiella instrument som gör det möjligt att handla med prisrörelser på marknaden. Den typen av handeln är möjlig genom bland annat handel med CFD. Handeln innebär kortfattat att man aldrig äger tillgången direkt utan istället handlar med tillgångens rörelser på marknaden.

Det är en typ av handel som görs under ett kort tidsspann och som innebär att man kan handla både på en uppgång och nedgång på marknaden. Beroende på om man tror att marknaden kommer gå upp eller ner tar man en lång eller kort position på marknaden. Tillgångarna som man kan handla med är bland annat aktier, valutor, råvaror och index. På CFD INFO finns mer information om hur handeln fungerar.

Flera traditionella sparformer och investeringsformer som till exempel aktier, fonder och vanliga sparkonton har också ökat i popularitet de senaste åren. Även placeringar i valutor och andra värdepapper har ökat eftersom det numera är lättare att komma åt olika typer av marknaderna då fler mäklare och handelsplattformar ger kunderna möjlighet att investera på fler marknader än tidigare.

Eftersom de makroekonomiska effekterna har påverkat inflationen och reporäntan har även traditionella sparkonton blivit mer attraktiva som sparform än tidigare. Tidigare har dessa typer av konton haft en extremt låg ränta eller ingen ränta alls på grund av den låga reporäntan i övrigt. I takt med reporäntans ökning under året har även många banker valt att höja räntan på deras sparkonton.

Två andra traditionella investeringsformer är att investera direkt i aktier eller fonder. Intresset för aktiemarknaden har ökat de senaste åren och fler väljer att placera sina pengar direkt i aktier eller aktiefonder.