Handdatorer - Existerar de fortfarande?

Handdatorer - Existerar de fortfarande?

Föreställ dig en laptop så pass liten att du kan ha den i din ficka och kunna ta fram den var som helst och kunna skriva på den tangentbord med tummen. Detta var den första typen av handdatorer som var väldigt vanliga på 2000-talet vid början på utvecklingen av smarttelefoner. Man kunde köpa handdatorer med Windows eller Android.

De existerar dock fortfarande idag, även om de inte är så populära längre. Detta är vad vi kommer att prata om i den här artikeln. För att undvika missförstånd har vi tagit fram fem huvudsakliga kriterier för att en dator eller mobil ska kunna räknas som en handdator:

• De måste köra ett modernt operativsystem
  • De måsta ha inbyggd tangentbord eller annan inmatningsmetod vanliga smarttelefoner inte har
  • Man måste kunna skriva på tangentbordet med två händer utan placering av den på en bänk.

Handscanners

En handscanner är en typ av handdator som faktiskt är väldigt vanliga på matbutiker och varulager. De påminner väldigt mycket om vanliga smartphones med skillnaden att de har en inbyggd scanner för att kunna läsa in streckkoder.

I vissa fall brukar de också ha en fysisk nummerplatta för att man ska kunna skriva in siffror och till och med kunna skriva text på samma sätt såsom på gamla knapptelefoner. Dessa är inte väldigt vanliga för konsumenter även om de som vill kunna scanna in streckkoder bland annat för att de brukar gå på tiotusentals kronor per enhet

Android-mobiler med tangentbord

Vid 2000-talet och början på 2010-talet fanns det en väldigt anmärkningsvärd trend bland vissa fantaster - nämligen androidmobiler med inbyggd tangentbord. Dessa mobiltelefoner fungerade som helt vanliga smartphones och hade egentligen samma syfte - men hade en inbyggd fysiskt tangentbord.

Ett exempel på en sån telefon är HTC Desire Z som hade en Z-formad mekanism för att kunna fälla ut tangentbordet. Det finns fortfarande enheter idag som går att köpa med sånt fysiskt tangentbord. Dock brukar dessa specialmobiler vara relativt utdaterade - gammal android-version, gammal teknologi, Vissa funktioner och tangenter är inte ergonomiskt genomtänkt med mera.

Minidatorer

En ny typ av datorer som fortfarande är ganska tillgängligt att köpa är så kallade minidatorer eller "mini laptops". Man kan säga att dessa är eftergångaren till netbooks - de brukar vara cirka 5 till 7 tum och kör moderna datoroperativsystem såsom Windows eller Linux.

Dessa räknar vi som handdatorer med näppe, eftersom du tekniskt sett kan skriva med tummarna eftersom de är så pass små. Vissa av de har till och med spelkonsolknappar som man kan styra med tummarna för att kunna spela populära dataspel som League of Legends och Minecraft.