Genom att jämföra och byta ditt elavtal kan du betala mindre per månad

Genom att jämföra och byta ditt elavtal kan du betala mindre per månad

Just nu är elen historiskt dyr i Sverige och hela norra Europa. Detta märks av på vanliga människors elräkningar och det kan komma som en chock att se vad man behöver betala för sin månadsförbrukning. Ett sätt att minska sin elräkning och få bättre överblick på kostnaderna är att se över sitt elavtal.

Som du säkert redan är bekant med så är elpriserna den här vintern extremt höga. På grund av en rad olika anledningar är det elbrist i hela norra Europa. Efterfrågan har vuxit, som det alltid gör under vintern, medans utbudet har blivit mindre. Detta leder till vilda prisförändringar från dag till dag och kan sätta många hushåll på tuffa ekonomiska krav.

Ett sätt att skydda sig mot allt för höga elkostnader är genom att se över sitt elavtal. Om man har bott i samma bostad under ett par år så är det vanligt att man bara har låtit det som man tecknade vid inflyttningen ligga kvar för bekvämlighetens skull. Genom att använda dig av en jämförelsetjänst såsom ElavtalDirekt så kan du få en överblick kring vad olika bolag erbjuder och hitta någonting som passar både din boendesituation och budget.

Elavtaldirekt - jämför elavtal snabbt och smidigt direkt på deras hemsida.

Ett sätt att minska din elräkning

Genom att använda dig av ElavtalDirekts jämförelsetjänst så får du en överblick kring vad som erbjuds från de olika elbolagen vad gällande elavtal. Vissa erbjuder möjligheten att binda upp ett fast elpris under en specifik tid. Du betalar då samma pris per kilowatt, hela tiden.

Detta är ett sätt att standardisera sin elräkning för att slippa ovälkomna överraskningar om elpriset helt plötsligt skjuter i höjden. Detta brukar inte gå att genomföra när elen är så dyr som den är för tillfället, men kan vara bra att ha i bakhuvudet nästa gång du ska uppdatera ditt elavtal.

Hur väljer jag det bästa elavtalet för min boendesituation?

Olika elavtal är anpassade efter specifika boendesituationer. Ett avtal som är designat efter ett radhus kommer inte passa för en villa eller lägenhet och vice versa. Se därför till att jämföra elavtalen och läs på innan du förbinder dig till något

Praktiska sätt att förbruka mindre el

Om du inte har möjlighet att byta ditt elavtal på grund av bindningstider eller liknande så finns det ändå några saker man kan göra för att dra ner kostnaderna varje månad.

Genom att installera energisnåla LED-lampor som förbrukar mindre ström kan du förminska mängden el som du och ditt hushåll använder sig av varje månad. Dessa drar inte bara mindre ström utan har även en mycket längre brinntid. Detta betyder att du sparar pengar både på elräkningen, samt att du behöver köpa lampor mer sällan.