Filmtopp.se – Sveriges största film och seriebevakning

Filmtopp.se – Sveriges största film och seriebevakning

Med visionen att täcka precis allt som händer på den svenska bio- och streamingmarknaden har nöjessajten Filmtopp.se snabbt blivit en av landets ledande aktörer.

Vad som en dag började som en liten filmblogg av tre barndomsvänner står i dag för Sveriges största film- och seriebevakning med visionen att täcka precis allt som släpps på den svenska bio- och streamingmarknaden.

Denna målbild har lett till att ingen titel är för liten för att uppmärksamma på Filmtopp – om det så rör sig om kortfilmer av begåvade unga filmskapare eller ett smalt drama på en mindre streamingtjänst. Att bra film kommer från världen alla hörn är ett budskap Filmtopp aktivt arbetar med för att sprida till sin publik.

Under oktober månad slog Filmtopp.se nytt läsarrekord och trenden fortsätter att peka uppåt. Sedan en tid tillbaka är Filmtopp också en av två digitala tidningar som är inkluderade i Svenska Filmindustrins recensionsindex, vilket innebär att delar av deras texter arkiveras och bevaras för eftervärlden

– Det är med en oerhörd stolthet vi tillhör den exklusiva klick i svensk filmjournalistik vars betyg inkluderas i Svensk Filmdatabas. Vi är väldigt glada över denna kvalitetsstämpel, säger Eric Diedrichs, chefredaktör på Filmtopp.

Nära samarbete med marknadens ledande aktörerna

Det började med en inbjudning till en pressvisning i Göteborg, men nu har Filmtopp kontinuerlig kontakt med marknadens största aktörer: Netflix, Disney, HBO, Amazon, Viaplay, SVT, discovery+ och C More är några av de Filmtopps redaktion har veckovisa samtal med. Men detta innebär inte att de är rädda för att skriva vad de tycker om bolagens produktioner:

– Som filmkritiker är det avgörande att alltid ge ett sanningsenligt omdöme. Det är klart att det inte är kul att intervjua en stjärna och sedan behöva såga produktionen denne är med, men det är så förutsättningarna för filmkritik ser ut. Våra läsare och vår integritet kommer alltid först, säger Eric Diedrichs, chefredaktör på Filmtopp.se.

Breddar sin bevakning ytterligare

Efter stor efterfrågan från sin läsarbas breddar nu Filmtopp sin bevakning ytterligare, till att även inkludera TV- och reality-utbudet. Detta ligger i linje med hur utbudet förändras på de olika streamingtjänsterna där de stora aktörerna, så väl som de mindre, anammar publikens intresse för den populära underhållningsformen.

– Sett till hur utbudet ser ut och vad våra läsare efterfrågar är det en självklarhet från vår sida att utöka vår bevakning och även skriva om TV och reality. Men jag vill förtydliga att detta inte påverkar vår bevakning av film och serier, säger Sebastian Håkansson, VD på FIlmtopp.se.

Trots att året ännu inte har nått sitt slut har Filmtopp haft en slående besökartillväxt med 40 procent under Q1-Q3 2021, jämfört med fjolårets motsvarande period. Under 2022 förväntas den positiva tillväxten att fortskrida med ett lika slående resultat. Precis som tidigare är Filmtopp redo att bevaka alla kommande serier på Netflix såväl som svenska festivalfilmer, men denna gången är även TV och reality i fokus.