Därför vill så många svenskar ansöka om ett lån utan UC

Därför vill så många svenskar ansöka om ett lån utan UC

Att det råder tuffa ekonomiska tider för många privatpersoner och företag i Sverige är ingen större nyhet för någon. När många kämpar hårt för att få ekonomin att gå ihop så blir det också allt vanligare att söka efter ett lån med bra villkor.

För många som söker efter ett lån på nätet så kan det också vara ett lån utan UC som lockar. Det är dock långt ifrån alla som vet vad ett lån utan UC egentligen betyder och vilka fördelar dessa egentligen har, just därför så har vi också beslutat oss för att belysa ämnet mera ingående.

Till att börja med så innebär ett lån utan UC att man ansöker om ett lån hos en långivare på nätet som inte gör en kreditupplysning hos Sveriges största och mest välkända kreditupplysningsföretag, Upplysningscentralen (UC).

Ett vanligt missförstånd bland många som letar med ljus och lykta efter ett lån med bra villkor är att tro att UC och kreditupplysning betyder en och samma sak, vilket kan leda till att man tror att ett lån utan UC innebär att någon kreditupplysning inte kommer att göras alls, detta kunde dock inte vara mera felaktigt.

En kreditupplysning är lagstiftad

Enligt svensk lag så måste alltid en kreditupplysning göras när man ansöker om ett lån i Sverige, detta gäller oavsett vilken summa man än vill ansöka om samt även oavsett vilken långivare eller bank som man än ansöker om sitt lån hos.

När man ser olika långivare marknadsföra sig med ett “lån utan UC” så innebär alltså inte detta att någon kreditupplysning inte kommer att göras överhuvudtaget utan detta innebär istället att långivaren som man har vänt sig till gör sin lagstiftade kreditupplysning hos något av Sveriges andra kreditupplysningsföretag än hos just Upplysningscentralen.

Fördelarna som många låntagare är ute efter

Med ett lån utan UC så bevaras ens kreditvärdighet helt och hållet intakt hos UC av anledningen att andra kreditupplysningsföretag som exempelvis Creditsafe och Bisnode inte delger resultat från den gjorda kreditupplysningen till UC.

Långivare som erbjuder ett lån utan UC kan många gånger erbjuda ett lån trots att låntagaren har en eller flera betalningsanmärkningar, något som ytterst sällan en långivare kan göra som istället gör sina kreditupplysningar hos UC.

Ansökningsprocessen är alltid snabb och smidig. Vid en beviljad låneansökan så har man ofta sitt lån utbetalt till sitt konto inom ett par timmar som allra snabbast, mera vanligt är dock att det kan ta någon bankdag eller två innan man har fått tillgång till sitt lån.

Tänk även på detta

Även det är otroligt smidigt att ansöka om ett lån på nätet så är det alltid bra att tänka på att enbart ansöka om ett lån om det är absolut nödvändigt och om man vet om att man har råd att återbetala sitt lån.

Kom dessutom alltid ihåg att jämföra långivare och deras villkor med varandra för att du på förhand ska veta om att du uppfyller de krav som ställs samt för att du ska kunna få ett lån till så bra villkor som det bara är möjligt för dig.