Då kan ett bra företagslån passa bra

Då kan ett bra företagslån passa bra

Vi svenskar är utan tvekan ett drivet folk. Välkända företag som Volvo, Ericsson, IKEA, Spotify m.fl är bara några av alla blågula företagssuccér runt om i världen. Även om vi har många och stora företag att vara stolta över som svensk så är det ändå de små och medelstora företagen som är den absolut största delen av det svenska företagarklimatet.

Enligt tidigare statistik från tillväxtverket som uppdaterades i slutet av 2021 så finns det idag cirka 1,2 miljoner företag i Sverige. Över 96 procent av dessa är småföretag med mindre än 10 anställda. Små och medelstora företag (Hit räknas företag som har 0-249 anställda, 0 anställda innebär att man är enskild företagare) utgör tillsammans 99,9 procent av Sveriges samtliga företag.

Att vara enskild företagare än allra vanligast, över 880 000 av Sveriges cirka 1,2 miljoner företag är enskilda företagare. För många små, medelstora och stora företag så råder det också tuffa ekonomiska tider, vilket har lett till att många företagare (allra flest enskilda företagare) har behövt se sig om efter ett riktigt fördelaktigt företagslån.

Som alltid när det gäller olika typer av lån så gäller det för företagare precis som för privatpersoner att lånet behöver vara absolut nödvändigt.

Det finns dock mängder av tillfällen eller situationer som avgör om det är rätt väg att ansöka om ett bra företagslån eller inte och där det är viktigt att komma ihåg att detta alltid är en individuell fråga från företag till företag. Några bra vanligt förekommande exempel på när ett företagslån kan passa bra är dock:

• När man tex. har underskattat kostnaderna vid företagsstart.

• Vid en expansionsfas och när man behöver investera i saker som tex. marknadsföring, nyanställningar, maskiner, större lokaler och övrig utrustning.

• När kunderna inte betalat sina fakturor i tid.

• Då kostnaderna är så pass stora att man behöver ett positivt tillskott för att kunna betala företagets fakturor.

Att ta gott om tid på sig att jämföra företagslån, villkor och erbjudanden är alltid lika viktigt, särskilt då det med ett bra företagslån finns gott om pengar att kunna spara just genom att man väljer det mest fördelaktiga alternativet för ens eget företag.

Marknadsföring-viktigt för alla företagare

Det är vanligt att kostnader för marknadsföring är en stor del i varje företagares budget, detta är något som är helt naturligt och som också är extremt viktigt då det är marknadsföringen ut mot de potentiella kunderna som leder till att ett företag även får in sina nödvändiga intäkter.

Som företagare så bör man alltid se sin marknadsföring som en klok investering och inte som en nödvändig kostnad. Man bör dock alltid se över, mäta och följa upp sin marknadsföring extremt noga som företagare så att man lägger rätt krut på sin marknadsföring i rätt typ av kanaler och mot rätt typ av målgrupp.

Idag så finns billig marknadsföring att kunna göra via sociala medier som Facebook, Instagram och YouTube som inte behöver kosta något annat än enbart investerad tid. En snabb sökning på “tips på marknadsföring” på Google ger varje företagare en bra start att kunna göra målinriktad marknadsföring till låg kostnad och ibland även helt och hållet gratis.