Anförskaffa tillväxtkapital till ditt bolag genom emissioner

Anförskaffa tillväxtkapital till ditt bolag genom emissioner

Anledningarna till att ett bolag behöver få in kapital i verksamheten är många. Ett effektivt sätt att få tillgång till mer kapital är att genomföra en emission av aktier. Men hur ska man tänka? Och ska man välja att genomföra en nyemission eller företrädesemission? Jinderman & Partners står redo att leda dig och ditt företag rätt.

Man kan utföra en nyemission av en rad olika anledningar. Det är ett effektivt sätt att få in mer kapital i bolaget och görs allra oftast för att kunna finansiera olika projekt inom tillväxt eller forskning. På grund av att aktier vid en nyemission ofta erbjuds till ett aningen lägre pris än nuvarande aktiekurs så är det ofta ett säkert och relativt riskfritt sätt att få in kapital.

Vad är en nyemission?

Nyemissionerinnebär att ett företag ger ut nya aktier som allmänheten och institutionella investerare sedan kan inhandla. Vid en nyemission så annonseras det först via pressmeddelanden för att sedan ske under en kortare period.

Ett företag kan inleda processen genom att styrelsen röstar igenom ett emissionsförslag. Planerna måste sedan diskuteras med bolagsverket innan arbetet kan fortskrida.

Nyemission eller företrädesemission?

Båda formerna av emissioner fungerar på samma sätt. Företaget i fråga ger ut fler aktier på marknaden och får via försäljningen in mer kapital.

Vid en företrädesemission får enbart nuvarande aktieägare möjlighet att teckna nya aktier. Detta medför en del nackdelar och fördelar och används vid särskilda tillfällen. Vid företrädesemissioner är det vanligt att stora investmentbolag eller banker får möjlighet att teckna aktier, snarare än att privatpersoner får tillgång till nyteckning.

Vid en nyemission får individer och institutioner möjlighet att teckna aktier. En nyemission kan genomföras av företag som redan är börsnoterade, men i samband med en börsintroduktion är det väldigt vanligt med nyemissioner.

Vad blir effekterna av en emission?

Vid en emission, oavsett vilken av de två varianterna som används, så skapas en effekt som kallas för utspädning. Eftersom aktier är ett ägarskap av ett bolag så blir andelen som varje aktie representerar mindre. Detta kan självklart ha en negativ påverkan på aktiekursen, men det ger också fler ägare.

Fördelarna med att ta hjälp av extern expertis

Processen för att genomföra en emission är komplicerad och innehåller en lång rad olika steg. Genom att ta hjälp av extern expertis såsom Jinderman & Partners får du och ditt företag rådgivning och vägledning som underlättar processen. Du får även information om vad en emission skulle innebära i praktiken och får ta del av riskkalkyler samt information om huruvida en emission är lämpligt för ditt företags nuvarande situation.

Nyemission är nämligen bara ett av en rad olika sätt för ett företag att få in mer kapital och det är viktigt att se till att det är rätt väg att gå.