Allt och lite till om e-cigaretter

Vape och elektroniska cigaretter har tagit världen med storm under de senaste åren. Oavsett vart man vänder sig ser man unga som gamla stå och röka e-cigg. På grund av detta har det såklart dykt upp en hel del frågor om dessa och här ska vi göra vårt bästa för att besvara så många av dem som möjligt.

Vad är e-cigaretter?

Jo, i grund och botten togs det fram e-cigaretter med hopp om rökavvänjning. Dock är det idag allt fler unga som går med en vape i handen så frågan är om det ursprungliga målet lyckades eller inte. Men vad är egentligen en e-cigarett?

När man röker en vanlig cigarett tänder man givetvis på den, vilket leder till rök. Den ökända röken som varken är bra för själva rökaren eller alla runt omkring. När man däremot röker en e-cigg kommer det istället ut ånga varav namnet vape kommer ifrån. Oavsett om man röker vanlig cigg eller vape får man i sig nikotin, vilket i sin tur inte är bra för hälsan.

En orsak till varför många, i synnerhet unga, har tytt sig till e-cigg är för att de kommer i så många olika färger och varianter, samt att de kan innehålla olika smakämnen vilket helt enkelt gör det gott.

För- och nackdelar med e-cigg

Vid det här laget vet vi att alla mynt har två sidor, vilket innebär att det finns både något gott och ont. Det kan vara svårt att säga om det egentligen är bättre att röka e-cigg än vanlig cigg, dock håller de allra flesta med om att det i alla fall inte är sämre. Lösningen i en e-cigg är i de allra flesta fall till för engångsbruk. Men idag finns det även e-cigg där man själv kan byta ut batteriet och fylla på vätskan själv utgående från den smak och nikotinhalt man är ute efter.

Nackdelar med e-cigg är dessvärre att man fortfarande kan bli beroende av dem eftersom de innehåller nikotin samt att de kan leda till att man röker betydligt mycket mer än i vanliga fall eftersom de är så lättillgängliga och man kan använda dem var som helst. Dessvärre kan e-cigg föra med sig andra sjukdomar och tråkigheter som att de kan påverka kroppens blodkärl vilket i slutändan kan resultera i riktigt tråkiga händelser. Enligt undersökningar har det även visat sig att c-cigg varit starten på att börja röka cigg, vilket är motsatt effekt än den ursprungliga tanken.

En fördel med e-cigg jämfört med vanlig cigg är bland det självklara, vilket helt enkelt är att de inte innehåller någon tobak. Men allra bäst är det ju sist och slutligen att inte röka alls, oavsett vanlig cigg eller vape.

Hur ser framtiden ut

Vape är bara en av många innovativa uppfinningar som kommit och blivit känt på marknaden under de senaste åren. Vi kan inte annat än undra hur framtiden kommer att se ut, inte bara gällande vape och rökning, utan vilka uppfinningar som kommer bli vardag för oss innan vi minst hinner ana det.