​Vad betyder eHälsa?

eHälsa, eller e-hälsa, är i många sammanhang ett omtalat och väl använt begrepp både i Sverige och andra länder.

Det finns ett stort antal definitioner men så här skriver Europeiska Unionens folkhälsoportal (u.å.):

“ehälsa är samlingsbegreppet för vård och stöd på distans, dvs. informations- och kommunikationsverktyg som används till förebyggande åtgärder, diagnos, behandling samt övervakning och styrning av hälsa och livsstil.

e-hälsa omfattar samspelet mellan patienter och vårdinrättningar, dataöverföring mellan olika institutioner och kommunikation mellan patienter eller mellan hälso- och sjukvårdspersonal.

e-hälsa omfattar också nätverk för hälsoinformation, elektroniska patientjournaler, telemedicinska tjänster samt kroppsburna och bärbara kommunikationssystem för att övervaka och hjälpa patienter.“

För oss på Visiba handlar eHälsa främst om att erbjuda moderna alternativ som kompletterar de traditionella sätten att bedriva vård. I praktiken är vår tjänst Visiba Care ett enkelt och säkert verktyg för att erbjuda patienter snabb och effektiv vård online, utan att geografiska avstånd blir ett hinder.

Visiba Care är en tjänst som du som vårdgivare kan komplettera din verksamhet med och som underlättar för både dig och dina kunder och patienter.