Bildtelefonen såg dagens ljus för 40 år sen

Ja, så är det och då är det inte så konstigt att vi tycker att det gått lite långsamt när det inte är självklart att man kan träffa sin läkare i ett videosamtal - det är ändå 2015!

För oss på Visiba Group är 2015 ett år när vi på allvar börjar vår verksamhet på den svenska marknaden och redan nu är det ett antal företag som anmält intresse för att ligga i teknikens framkant redan från start. Under året kommer du att kunna följa flera av dem här på vår blogg och höra deras berättelse om hur ny teknik kan vara ett stöd i en befintlig verksamhet, och hur videosamtal och andra tjänster kan verka för ännu bättre service för vårdtagare.

Det är med stor förväntan jag går in i 2015, och med en stor förundran jag tittar tillbaka på 2014, som var året då allt gick från idéer nedskissade i anteckningsblock, till att utvecklas till en tjänst som vi är övertygade kommer att hjälpa många människor såväl i Sverige som långt utanför landets gränser.

Såhär i början av året surfar jag runt lite på nätet och undersöker hur branschen förändrats under det senaste året och hittar en artikel som är skriven ungefär samtidigt som vår idé väcktes. Titeln på den amerikanska artikeln lyder, fritt översatt: “Videosamtal minskar avstånd, tidsanvändning och kostnader inom sjukvården”.

Författaren till artikeln skriver om appliceringen av videosamtal gått långsamt med tanke på att en kommersiell så kallad “bildtelefon” introducerades för mer än 40 år sen. I fortsättningen av artikeln skriver han om hur tiderna förändras. Hade man frågat en läkare för 5 år sen ifall en videokonsultation skulle vara möjlig så skulle det troliga svaret varit “nej”. Idag ser det annorlunda ut.

Precis som i många andra artiklar kan man här också läsa om de saker man behöver tänka på när det handlar om användningen av ny teknik. Bland de punkter som är viktiga att ha med när man erbjuder vård på distans finns vårdkvalitén; Som patient behöver man försäkras om att kvalitén på behandling och mottagande är lika bra på distans i ett eBesök som om man åkte till vårdcentralen för att träffa sin läkare. Användarvänlighet är också en viktig punkt och användaren behöver känna att det är enkelt och tillgängligt att använda tjänsten. Möjligheten till ett personligt samtal med sin läkare är en möjlighet som många önskar ha men det ställer också krav på säkerhet och att patienten känner sig trygg, till exempel genom att logga in med en personlig kod till ett samtal.

För de som kör igång med våra tjänster kommer vi att anordna workshops för att samtala bland annat om dessa frågor. För visst är ny teknik ofta bra i sig själv, men ny teknik med en genomtänkt strategi är ännu bättre. Flytta din vårdcentral online så kan du möta dina patienter på ännu ett sätt.

• vårdcentral online
  • ehälsa