Sverige sämst i Norden: Visa satsar på kvinnliga entreprenörer med She's Next

Sverige sämst i Norden: Visa satsar på kvinnliga entreprenörer med She's Next

Trots drivkraft och idéer startar kvinnor företag i betydligt lägre utsträckning än män. Sverige har dessutom den lägsta procentandelen kvinnliga entreprenörer i Norden och Baltikum. Visa vill ändra på kvinnors förutsättningar vad gäller entreprenörskap genom stipendieprogrammet She’s Next, där tre svenska företag kommer utses som vinnare och prisas med 10 000 euro vardera samt värdefull företagschoachning.

[Stockholm, Sverige] – 1 oktober – Enligt en ny undersökning av Visa[1], som är världsledande inom digitala betalningar, är kvinnor fortsatt kraftigt underrepresenterade som företagare i många av näringslivets olika branscher. Undersökningen visar att nästan dubbelt så många män som kvinnor har startat ett eget företag (22,4 procent vs 40,4 procent). Dessutom har Sverige den lägsta procentandelen kvinnnliga entreprenörer i Norden och Baltikum (22,4 procent vs Litauen i topp på 31 procent). Det visar att Sverige behöver bli bättre på att skapa rätt förutsättningar för kvinnor att starta och driva företag.

För att stötta kvinnliga entreprenörer i Sverige lanserar Visa för tredje året i rad initiativet She’s Next. Stipendieprogrammet samarbetar med Feminvest och Helve AS och delar ut 10 000 euro vardera till tre kvinnoägda företag i Sverige, inklusive ett års personlig affärscoachning. I årets upplaga av She's Next kommer dessutom nuvarande och tidigare stipendiater att bjudas in till att gå med i entreprenörsprogrammet, Feminvest EXPAND.

”På Visa arbetar vi för att skapa en mer inkluderande ekonomi. Därför vill vi stärka småföretag som ägs av kvinnor, eftersom vi anser att de spelar en viktig roll för att skapa tillväxt. Med She's Next vill vi lyfta fram betydelsen av kvinnliga entreprenörer och rikta resurserna dit de behövs som mest - särskilt i utmanande ekonomiska tider. Stipendieprogrammet riktar sig till kvinnliga entreprenörer som behöver stöd och kapital för att kunna växa, driva och finansiera sina småföretag”, förklarar Philip Konopik, Regional Managing Director för Visa i Norden och Baltikum.

Män mer riskbenägna och självsäkra
Trots klyftan mellan antalet män och kvinnor som är eller varit egenföretagare, visar undersökningen att båda könen i lika hög utsträckning drömmer om att starta eget (62,4 procent kvinnor vs. 65,7 procent män). Även fast strävan efter ett eget bolag finns där, är det enligt undersökningen endast en femtedel (22,8 procent) av de kvinnliga respondenterna som är bekväma med att ta risker (vs. 44,7 procent män). Att säkra kapital är också en osäkerhet som kvinnor dras med i större utsträckning (35,9 procent vs 28,2 procent).

Undersökningen visar även följande:

• Både kvinnor och män motiveras som mest av viljan att vara sin egen chef och ha kontroll över sitt liv genom att starta eget företag (43,6 procent vs 45,2 procent).
  • Däremot finns en tydlig skillnad mellan könen när det gäller att uppnå passion och tanken av att ge liv åt en specifik idé där kvinnor ligger i överkant (38,2 procent vs 29,3 procent).
  • Män lockas i högre grad av att vara ekonomiskt oberoende och bygga upp ett arv genom ett framtida eget företag (9,7 procent vs 11,5 procent).

Ansökan om She’s Next är öppen
Från och med idag öppnar Visa upp ansökan till den tredje upplagan av She’s Next. Tre kvinnoägda företag i Sverige kommer att tilldelas 10 000 euro vardera och ett års personlig affärscoachning. Årets program bygger på framgångar från de två föregående åren, då 18 kvinnoledda företag i Norden och Baltikum tilldelades bidrag och coachningsstöd.

She's Next är öppet för ansökan för företag som uppfyller följande kriterier:

• Företag registrerat i Sverige.
  • Har varit verksamt i minst ett år.
  • Har en fysisk eller digital närvaro.
  • Har minst 51% kvinnligt ägande.

Ansökningarna öppnar 1 oktober och stänger 31 oktober. Intresserade företag kan läsa mer och ansöka på https://www.visa.se/run-your-business/shes-next.html.

Sedan 2020 har Visa globalt sett delat ut mer än 3,83 miljoner USD till kvinnliga entreprenörer genom She's Next. Förra året mottog Unique Power, LikaOlika och Unna Visas stipendie i Sverige.

Om undersökningen
[1]Visa Inc. En onlineundersökning genomförd av Kantar i augusti-september 2024 bland 1 000 respondenter på var och en av dessa sju marknader: Sverige, Danmark, Finland, Norge, Litauen, Lativa och Estland på uppdrag av Visa Inc.

About Visa Inc.