Nedräkningen fortsätter till vår härliga Midsommar helg. Vår svenska vinproducent Terreno gästbloggar här varje dag fram till midsommar och delar med sig av sina absoluta favoritrecept. Till det serveras Toscanas kronjuvel, Terreno Chianti Classico 2009, art nr 2373, 89 kr. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment.  Välkomna till bords och Buon Appetito!

Här om kvällen när vi lagade omelett kom Graziella över med en pasta som var så god att den var uppäten innan den ens hann ut på matbordet. Tiggde och bad om receptet, det var himmelskt! Vad var det i pastan?  Hon ler och berättar att det är pasta, olivolja, zucchini och salt. I en svensks öron låter det som något en student lagar när pengarna börjar tryta. Men det var vansinnigt gott och så enkelt att det måste delas med er! Som svensk vill man gärna krydda, peppra, piffa och blanda smaker. Här låter man bra råvaror sjunga sin egen sång!

13 dagar kvar till Midsommar!

ZUCCHINIPASTA SOLO

Pasta, förslagsvis penne som samlar upp sås väldigt effektivt, zucchini (gärna små och ekologiska), olivolja av god kvalitet och salt.

Koka lagom mängd pasta, (glöm inte att salta vattnet väl), skiva ett par zucchini, hetta upp riktligt med olja och låt zucchinin puttra sakta tills de är har fått fin färg, salta, de ska i princip friteras . Häll över zucchinin med all olja över pastan och rör om ordentligt så att oljan fångas upp av pastan.

........................................................................

• recept italien