Vinovativa lanserar Rieslingduo från österrikiska Birgit Eichinger

Vinovativa lanserar i december månads nyhetssortiment två Rieslingviner från den kvinnliga vinmakaren Birgit Eichinger. Förra årets succé, Riesling Gaisberg 2007 (98764, 157 kr, 360 flaskor) kompletteras i år med toppvingården Riesling Heiligenstein 2007 som hyllats i internationell press (98762, 192 kr, 120 flaskor).

Birgit Eichinger och hennes man Christian grundade egendomen 1992 och idag mäter arealen 8 hektar i de främsta vingårdslägena i byn Strass. Det toppmoderna vineriet i kombination med en mycket noggrann vinmakning skapar viner som tillhör Kamptals allra bästa.

Firman odlar främst Österrikes nationaldruva Grüner Veltliner men Birgits två bästa viner produceras av den ädla Rieslingdruvan. Där naturligtvis den spännande vingården Heiligenstein visar stor klass.

Birgit sammanfattar sin filosofi på ett kort men kärnfullt sätt: Less is more. Hennes rena och stilfulla viner visar att denna enkla approach verkligen fungerar i verkligheten. Birgits känsla i vinkällaren och selektiv skörd av högkvalitativa druvor ger viner med tydlig typicitet som andas naturlighet.

"Vinerna är underbart rena med intensiv fruktighet och klanderfri balans. Explosiva och feminina på samma gång" säger Vinovativas inköpschef Jörgen Lindström.

Österrike har relativt få kvinnliga vinmakare som tillhör landets elit men Birgit Eichinger har flera gånger bevisat att hon förtjänar sin eftertraktade position. 11-åriga dottern Gloria ger förhoppningar om att vi i framtiden får se ytterligare en Eichinger bland landets främsta vinmakare.

Om Vinovativa

Presskontakt: Jörgen Lindström