Vinovativa lanserar ny årgång av ett av Australiens främsta Shirazviner

Vinovativa lanserar en ny hyllad årgång från Heathcote Estate i februari månads nyhetssortiment. Heathcote Estate Shiraz 2005 (99825, 256 kr, 360 flaskor) tillhör landets främsta Shirazviner och visar med tydlighet upp regionens unika terroir.

Prestigeetiketten Heathcote Estate grundades 1999 med målsättningen att producera en vingårdsbetecknad Shiraz som på allvar kan utmana Australiens bästa viner. Ett vin där Heathcoteregionens unika, järnhaltiga Cambrianjord spelar i samklang med naturligt koncentrerade Shirazaromer.

Chefsvinmakare för Heathcote Estate är multibegåvade Tod Dexter som arbetat med högklassiga viner i över 20 år. För att sätta vinets textur i fokus fungerar kultförklarade vinmakaren Larry McKenna som konsult. Redan debutårgången 2002 fick enorm uppmärksamhet och vann bl.a. både Guldmedalj och Best-in-Class i London (Int. Wine & Sprits Competition).

Larry kommenterar arbetet med vinet så här: "The Heathcote Estate Shiraz demonstrates how significant site is to wine quality. Stylistically this wine is closer to the French model than many Australian examples but still has all the weight and richness of classic central Victoria. It is destined to become a district benchmark".

Heathcote Estate Shiraz är ett lysande exempel på att Shiraz och Australien passar så ypperligt tillsammans. Kombinationen av kraft, elegans och vingård är väldigt tydlig i firmans prestigeversion.

Företagets logotyp föreställer en guldgrävare och en kvinna som håller en anrik skördekon vilka symboliserar firmans målsättning - Live and Prosper, vilket knyter an till regionens glansdagar i mitten av 1800-talet då guldgrävare vallfärdade till Heathcote.

Mer information
Du finner mer information om produkten samt högupplösta bilder på Vinovativas hemsida.

Presskontakt Jörgen Lindström