Vinovativa inleder samarbete med Mähler-Besse

Vinovativa intensifierar satsningen på Bordeaux tack vare nya samarbetet med Mähler-Besse. Sedan tidigare återfinns de provokativa bordeauxaktörerna Thunevin och Michel Rolland Collection i Vinovativas portfölj.

Fortfarande familjeägda négocianten Mähler-Besse, grundades 1892 och har huvudkontoret i Bordeaux. Familjen kommer ursprungligen från Holland och företaget drivs idag av Stephanie Mähler-Faguer.

Redan 1937 köpte Mähler-Besse då okända Cheval Noir i Saint Emilion och senare samma år även berömda Chateau Palmer i Margaux. Den förstnämnda egendomen producerar idag dels ett högklassigt Grand Cru Classé vin (som sedan 2010 konsulteras av Hubert de Bouärd, ägare till Château Angelus) och dessutom en större mängd mycket välgjorda "vardagsviner" under varumärket Cheval Noir.

Chateau Palmer behöver såklart ingen närmare presentation. Slottet klassades som 3:e Cru Classé vid den berömda klassificeringen 1855, men har vid otaliga tillfällen producerat viner som utmanat de än mer prominenta slotten. Ett exempel är Palmer 1983, som allmänt rankas som årgångens bästa vin.

Mähler-Besse har också tack vare sin långa historia ett ovanligt brett kontaktnät med handeln i Bordeaux, vilket ger dem access till samtliga stora slott och denna Négociantverksamhet är mycket viktig för familjens framgångar.

Vinovativa kan numera, tack vare samarbetet med Mähler-Besse, erbjuda Sveriges kanske vassaste erbjudande från världens viktigaste vinregion.

På Systembolaget lanseras nu följande viner från Mähler-Besse:

90629 Chateau Léoville-Las Cases Clos du Marquis 2004, 499 kr

91287 Chateau Ducru-Beaucaillou La Croix de Beaucaillou 2009, 449 kr

Du kan alltid vända dig till vår presskontakt för varuprover, frågor och kompletterande information.

Mail: mikael@vinovativa.se

Högupplösta bilder samt produktfakta finns i vårt pressrum: www.vinovativa.se/press

Elias Kämpe

Presskontakt Senior Product Manager 070-267 38 96