Vinovativa återlanserar modern Rioja från uppmärksammade Baigorri

Vinovativa lanserar i mars månads nyhetssortiment ytterligare en högklassig årgång från Riojas moderna stjärnproducent Baigorri. Baigorri Reserva 2005 (95440, 199 kr, 1200 flaskor) visar stor komplexitet och firmans tolkning av reservabegreppet andas historia medan den moderna vinmakningen visar vägen mot framtiden. I December utsågs vinet till ”Wine of the year” i välrenommerade vinmagazinet Decanter.

Baigorri grundades 1997 av José Baigorri med visionen att producera högkvalitativa Riojaviner som är moderna men samtidigt med en typisk ursprungskänsla. Idag är Simon Arina ansvarig vinmakare och skapar viner som är naturligt koncentrerade och eleganta på samma gång.

Bodegan har ritats av hyllade arkitekten Iñaki Aspirazu. Hans ambition var att integrera vinanläggningen med den omgivande miljön genom att till stor del dölja den under marken. Syftet var att konstruera en vinanläggning som ger minimal påverkan på både druva och natur. Genom att utnyttja gravitationen fullt ut har man lyckats ersätta allt maskinellt arbete eftersom man anser att det påverkar druvmaterialet negativt.

Baigorri Reserva 2005 är fjärde versionen av detta vin. Druvorna plockas från rankor äldre än 45 år och de utvalda vingårdarna ligger 600 meter över havet i distriktet Rioja Alavesa vilket är hemligheten bakom vinets finstämda fräschör. Tidigare lanserade årgångar på Systembolaget är 2002 och 2004.

Musten jäser i rostfria ståltankar under lång tid vid relativt låg temperatur. Vinet lagras 14-16 månader i nya, franska Barriquer och buteljeras utan klarning eller filtrering. Lagringspotentialen för årgång 2005 är minst 10 år.

Till detaljerad information om vinet

Du kan alltid vända dig till vår presskontakt för varuprover, frågor och kompletterande information.

Linn Nilsson-Åkerberg
Mail: linn@vinovativa.se