Välgörenhetsvin på Systembolaget

Vinet Khwezi, ett kraftfullt och smakrikt rödvin från Sydafrika, är ett välgörenhetsvin som säljs i Systembolagets beställningssortiment from 24 oktober 2011 (70994-09, 714 kr för en låda om 6 flaskor). Vinet säljs till förmån för A Reaching Hand, en ideell svenskdriven organisation som arbetar för utsatta barn och ungdomar i Kapstadens fattiga kåkstäder.

Vinet Khwezi är gjort på Syrah, Pinotage och Cinsault av välkända vinmakaren Adam Mason i Sydafrika. I ett samarbete mellan Adam Mason, vinimportören Vinovativa och tidningen Allt om Vin säljs vinet i Systembolagets beställningssortiment och hela överskottet från försäljningen går till organisationen A Reaching Hand.

- Det känns jätteroligt att vi har fått till det här samarbetet. Pengarna kommer till stor nytta på daghemmet Ebenizer Educare Center som ligger i en av Kapstadens fattigaste kåkstäder. Ebenizer är ett dagis, ett tryggt ställe, där ensamstående mammor kan lämna sina barn medan de jobbar eller letar efter jobb, säger Karin Hoole, grundare av A Reaching Hand.

Ebenizer Educare Center ligger i Kapstadens största kåkstad, Khayelitscha, och tar idag hand om över 30 barn varje dag. Mammorna som lämnar sina barn där har en svår ekonomisk situation, många har HIV/AIDS och bor i plåtskjul. De har inte möjlighet att betala en vanlig dagisavgift och alternativet blir att lämna barnen i en kriminell och osäker miljö eller låsa in dem i hemmet. På Ebenizer kan mammorna lämna sina barn i trygghet medan de arbetar, söker jobb eller vilar pga sin sjukdomssituation. På Ebenizer får barnen omvårdnad, kärlek och mat, vilket mammorna inte alltid klarar av att ge själva.

Vinet importeras av Vinovativa och projektet kom till stånd genom en av företagets anställda.

- Det var en av våra medarbetare som kom i kontakt med A Reaching Hand när han volontärarbetade på ett barnhem i Sydafrika. Genom det här samarbetet kan vi kombinera vår expertis inom vinimport med ett välgörande ändamål, vilket känns extra givande, säger Jörgen Lindström, inköpschef på Vinovativa.

Vinet finns till försäljning i Systembolagets beställningssortiment from 24 oktober 2011. Vinet säljs i lådor om 6 flaskor för 714 kr. Beställningsnr 70994-09.

Jörgen Lindström
Mail: jorgen@vinovativa.se

A Reaching Hand är en registrerad icke vinstdrivande insamlingsorganisation som stödjer ett flertal lokala hjälpprojekt i och omkring Kapstaden. A Reaching Hand startades 2006 av Karin Hoole, ursprungligen från Göteborg och bosatt i Kapstaden sedan 1998, som fortfarande driver och arbetar ideellt i organisationen. A Reaching Hand stödjer barn, ungdomar, ensamstående mammor och hela familjer som har det svårt i Kapstadens segregerade kåkstäder.

Karin Hoole Grundare, A Reaching Hand
Tel: 00 27 (0)82 295 4468